چکیده:
اطلاعرسانی به عنوان یکی از مهمترین مولفههای شفافیت در قانونگذاری به حساب میآید. لازمه قانونگذاری شفاف، رعایت اصول حقوق دسترسی سریع و آسان ذینفعان به اطلاعات موجود در نزد نهادهای قانونگذار میباشد. ذینفعان (حقیقی و حقوقی) برای مشارکت در قانونگذاری باید از روند وضع قوانین و اطلاعات وابسته آنها آگاهی کامل داشته باشند. فقدان شفافیت از عوامل اصلی بروز فساد و افزایش آن در کشورهاست. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی اطلاعرسانی شفاف قانونگذاری از طریق دولت الکترونیک است. شاخصها از ادبیات داخلی و بینالمللی استخراج شدند (10 شاخص: مکانیسم افزایش وضوح قوانین و مقررات؛ لزوم ارتقاء مشارکت ذینفعان در قانونگذاری و...) و برای کدبندی محتوای مصاحبهها (20 مصاحبه با خبرگان قانونگذاری، سیاستگذاری و علوم ارتباطات) از روش تحلیل مضمون و نرمافزار MAXQDA بر اساس راهبرد نظریه دادهبنیاد استفاده گردید و از این مرحله به بعد فرآیند کدگذاری توصیفی و تفسیری شاخصهای استخراج شده، آغاز گردید. ضمن کدگذاری، مقولهها شناسایی شدند که به استخراج الگوی پژوهش کمک کرد. پس از تحلیل محتوا، 48 مفهوم شناسایی و در قالب 10 مقوله جمعبندی شدند و مبنای طراحی الگو قرار گرفتند. پس از طراحی الگو، الگوی نهایی با نرمافزار AMOS طراحی و آزمون شد و اصلاحات لازم در آن انجام گرفت. در الگوی نهایی، روابط در سطح معناداری 001/0 مورد پذیرش قرار گرفت.
Information is considered as one of the most important components of transparency in legislation. Transparent legislation requires compliance with the principles of the rights of stakeholders to quick and easy access to information available to the legislature. Stakeholders (natural and legal) to participate in legislation must be fully aware of the law-making process and their related information. Lack of transparency is one of the main causes of corruption and its increase in countries. The purpose of this study is to design a transparent model of legislative information through e-government. Indicators were extracted from domestic and international literature (10 indicators: mechanism to increase the clarity of laws and regulations; the need to promote stakeholder participation in legislation, etc.) and to codify the content of interviews (20 interviews with experts in legislation, policy and communication sciences) by analysis The content and software of MAXQDA were used based on the data theory theory strategy and from this stage onwards, the process of descriptive and interpretive coding of the extracted indices began. While coding, categories were identified that helped to extract the research pattern. After content analysis, 48 concepts were identified and summarized in the form of 10 categories and became the basis for template design. After designing the model and collecting data through surveying, the final model was designed and tested with AMOS software and the necessary corrections were made. In the final model, the relationships were accepted at the significance level of 0.001.
خلاصه ماشینی:
با عنايت به اين نکته که تـاکنون درزمينـۀ ارائـۀ الگوي اطلاع رساني قوانين در دولت الکترونيک ، بررسي جـامعي صـورت نگرفتـه ، دغدغـه اصلي پژوهشگر، طراحي وضع مطلوب شفافيت اطلاعات قوانين در ايران و درنهايت ارائـۀ الگو با توجه به بند ١٨ سياست هاي کلي نظام اداري ، ابلاغي مقام معظـم رهبـري در تـاريخ ١٣٨٩/١/٣١: «شفاف سازي و آگاهي بخشي نسبت به حقوق و تکاليف متقابل مـردم و نظـام اداري با تأکيد بر دسترسي آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحيح » است .
سامانۀ اطلاع رساني سيستم هاي سازماني ، فني ، اجتماعي و رسمي هسـتند کـه بـراي جمـع آوري ، پـردازش ، ذخيره و توزيع اطلاعات طراحي شده اند؛ به همين دليل اين سامانه ها نه تنها بـه عنـوان يـک پايگاه داده ، نرم افزار و سخت افزار بلکه به عنوان يـک سيسـتم بـزرگ تـر مـورد توجـه قـرار مي گيرند که با استفاده و مديريت آن مي توان بـه راحتـي کليـۀ امـور دسـتي و دسـتگاهي را مديريت و سيستم هاي ارتباطي را تفسير کرد (حميدي زاده ، ١٣٩٤)؛ بااين حـال ايـن اصـطلاح در معناي وسيع خود به هر وسيله اي براي برقراري ارتباط بين افراد اشاره دارد؛ همچنين گاهي اوقات فقط براي اشاره به نرم افزار مورداستفاده براي اجـراي يـک پايگـاه دادة رايانـه اي يـا .