خلاصه ماشینی:
"»1پیامهای آموزشی این ویژگی عبارتاند از: توأم بودن تدریس و ارزشیابی موجب میشود که در تمامی لحظات فراگیر متوجه کارهای خود باشد و بهترین کارها را ارائه دهد.
اعمال انسان از بدو تولد تا مرگ، همگی به نوعی امتحان الهی هستند و همهی آنها به حساب میآیند و مورد ارزیابی قرار میگیرند؛چنانکه میفرماید: و لکل درجات مما علوا و ما ربک بغافل عما یعلمون [انعام/132]: پروردگارت برای هریک،از آنچه انجام دادهاند مراقبی خواهد بود و از هیچ عمل انسان غافل نیست و از هر لحظهی آن آگاه است و همه را به حساب میآورد.
پیامهای آموزشی این ویژگی عبارتاند از: برای پی بردن به دانستههای افراد بهتر است که آنها را در صحنهی عمل مورد ارزیابی قرار داد؛چرا که دانش همیشه به عملکرده منجر نمیشود.
پیامد چنین تربیتی،پرورش افرادی است که میتوانند با استفاده از آموختههایشان مشکلات موجود یا به وجود آمده را حل و پیام آموزشی این ویژگی عبارت است از:استفاده از انواع امتحانات باید به گونهای باشد که هرکدام،جنبهای از ابعاد وجودی دانشآموز را پرورش دهد(از قبیل فکر و اندیشه،دل،خلاقیت، جسم و...
این حس به آنها آرامش و امیدواری میدهد،آنان را به انجام کار نیز وامیدارد،و از ریا و تقلب باز میدارد یعنی امتحان باید به گونهای باشد که حضور فیزیکی معلم لزومی نداشته باشد، و لیکن دانشآموزان از هدایتها و کمک او برخوردار باشند؛ چنانکه میفرماید: «الم یعلم بان الله یری» [علق/14]:آیا انسان نمیداند که خدا او را میبیند."