چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غنیشده با نقشه مفهومی و روش سنتی بر یادگیری، یادداری و بارشناختی دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی انجام شده است. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون-پیگیری با گروه کنترل بود. از بین تمام دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه سوم ابتدایی شهر تهران تعداد 30 نفر از آنها از راه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای هر گروه، نخست پیشآزمون یادگیری اجرا، سپس در گروه آزمایش، نخست معلم درس خود را (مباحث انواع مواد، اندازهگیری مواد، آبها) بهطور کامل به دانشآموزان ارائه داد و سپس از نقشه مفهومی بهعنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده شد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم درس علوم به روش مرسوم خود ادامه داد. در پایان، پسآزمون یادگیری و بارشناختی و پس از سه هفته، آزمون یادداری انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین یادگیری دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (007/0 >P). همچنین بین یادداری آنها با سطح معناداری تفاوت معناداری وجود دارد (004/0 >P). از نظر بارشناختی تحمیلشده بر حافظه دانشآموزان نیز، بارشناختی کمتری بر حافظه دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به دانشآموزان گروه کنترل وارد شد (001/0 >P). نتیجه گیری: استفاده از راهبرد آموزشی نقشه مفهومی بهعنوان یک مداخله مبتنی بر فراشناخت میتواند باعث افزایش یادگیری و یادداری دانشآموزان کمتوان ذهنی و درنتیجه کاهش بارشناختی واردشده بر حافظه این دانشآموزان شود.
Objective: The main purpose of the current study was to compare the effectiveness of education of using conceptual map and traditional methods on learning, retention and cognitive load of mental retardation students in Experimental science course. Method: has been quasi-experimental with pretest- posttest outline with control group. Statical community of this study includes all third-grade intellectual disable students in Tehran that 30 of them were selected through random sampling were located in two test and control groups. For each group, first, the pretest learning run, then in test group, the teacher presented subjects (issues of materials, measurements of materials, water) to students completely and use conceptual map as a complement for educational concept. But the teacher, in the control group, continued his own conventional methods for teaching concepts in science lesson. At the end, learning & cognitive load posttest and after three weeks, the retention test was run. As well as, to measure the cognitive load on memory, mental method was used (using questionnaires). Results showed that there is significant difference between student's learning in test and control groups (0/007) and there is significant difference between their retention (0/04). Conclusion: In terms of, cognitive load imposed on student's memory, less cognitive load imposed on students in test group compared to control group (0/001).