چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطهی سبکهای فرزند پروری و تعامل معلم - دانش آموز با اضطراب جدایی کودکان پسر پایه اول ابتدایی شهر بم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش اموزان پسر پایه اول ابتدایی مدارس غیردولتی شهر بم در سال تحصیلی 1400-1401 به تعداد تقریبی 278 نفر بود. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 181 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. روش این تحقیق همبستگی بود. در این تحقیق از پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری بامریند (1973)، اضطراب جدایی هان و همکاران (2003)، تعامل معلم- دانش آموز لارداسمی و کنی (2001) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که سبک فرزند پروری مقتدرانه و تعامل معلم دانش آموز با اضطراب جدایی، رابطه معکوس و معناداری دارد. سبک فرزند پروری مستبدانه و سهل گیر با اضطراب جدایی رابطه مستقیم و معناداری دارد. تعامل معلم - دانش آموز، سبک فرزندپروری مقتدرانه، مستبدانه و آسان گیر، به ترتیب بیشترین نقش را در تبیین اضطراب جدایی دارند.
خلاصه ماشینی:
استاديار دانشگاه آزاد اسلامي واحد زرند، کرمان ، ايران چکيده هدف از اين پژوهش ، بررسي رابطه ي سبک هاي فرزند پروري و تعامل معلم - دانش آموز با اضطراب جدايي کودکان پسر پايه اول ابتدايي شهر بم بود.
با توجه به مطالب ذکر شده هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ي سبک هاي فرزند پروري و تعامل معلم - دانش آموز با اضطراب جدايي کودکان پسر پايه اول ابتدايي شهر بم بوده است .
Cooper-Vince, Emmert-Aronson, Pincus & Comer / ١٢٧ ٢-پيشنيه پژوهش الف : تحقيقات داخل کشور اميري، مهرابي و شايق (١٤٠٠) در پژوهشي با عنوان «پيش بيني سبک هاي فرزند پروري و ويژگيهاي موقعيتي در دانش اموزان دختر پايه هاي اول و دوم مدارس ابتدايي شهر اصفهان » نشان دادند سبک هاي فرزند پروري مستبدانه رابطه مستقيمي و معناداري با اعلائم اضطراب جدايي کودک دارند.
يافته هاي اين تحقيق با نتايج تحقيقات اميري، مهرابي و شايق (١٤٠٠) ميرصادقي، سهرابي، اسکندري، برجعلي و فرخي (١٣٩٩) عموشاهي (١٣٩٥) خانجاني، هاشمي، پيمان نيا و آقاگل زاده (١٣٩٣) ارفع و عابدي (١٣٩٢) شايق (١٣٩١) هر (٢٠١٨) ديمن (٢٠١٦) استونسون هيند و شولديس (٢٠١٥) يوشيزومي، موريس ، موراکامي و تاکاي (٢٠١٤) همخوان است .
نتايج اين تحقيق نشان داد که بين تعامل معلم - دانش آموز با اضطراب جدايي کودکان رابطه معکوس و معناداري وجود دارد.
فرضيه اصلي: بين سبک هاي فرزند پروري و تعامل معلم - دانش آموز با اضطراب جدايي کودکان رابطه وجود دارد.