چکیده:
این پژوهش با موصوع بررسی رابطه ذهنیت فلسفی با هوش اخلاقی ورشد اجتماعی معلمان متوسطه دوم
شهرستان نطنز صورت پدیرفت . پژوهش این تحقیق از نظر ماهیت و محتوا از نوع همبستگی است ، که با استفاده
از داده های ثانویه مستخرج به تحلیل رابطه همبستگی میپردازد. علت استفاده از روش همبستگی کشف روابط
همبستگی بین متغیرها است . تحقیق همبستگی یکی از انواع تحقیقات توصیفی است . با توجه به تعداد جامعه از
جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز استفاده خواهد شد که معادل ١٦٨ حجم نمونه تغیین میشود.
برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های ذهنیت فلسفی اسمیت (١٩٦٥) شامل ٤٢ گویه ، رشد اجتماعی الیس
وایتزمن (١٩٩٠) شامل ٦ زیر مقیاس ، هوش اخلاقی لینک و کل (٢٠٠٥) شامل ٤٠ سوال استفاده شده است . در
تحقیق حاضر به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامه ها به
تایید اساتید راهنما، مشاور و روش تحقیق رسید و اصطلاحات لازم صورت پذیرفت . برای اندازه گیری پایایی از
ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ همه ابعاد پژوهش بیشتر از ٠. ٧ بوده که پایایی
مناسب ابزار را تایید میسازد. تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از ابزار آماری SPSS در دو
سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است . نتایج یافته های تحقیق نشان داد که ذهنیت فلسفی با هوش
اخلاقی ورشد اجتماعی معلمان متوسطه دوم در شهر نظنز رابطه معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
استاديار، مديريت آموزش عالي، دانشکده الهيات و معارف اسلامي هدي وابسته به جامعه الزهراء (س )، قم ، ايران چکيده اين پژوهش با موصوع بررسي رابطه ذهنيت فلسفي با هوش اخلاقي ورشد اجتماعي صورت پديرفت .
نتايج يافته هاي تحقيق نشان داد که ذهنيت فلسفي با هوش اخلاقي ورشد اجتماعي معلمان متوسطه دوم در شهر نظنز رابطه معنادار دارد .
تحقيق حاضر توصيفي از نوع همبستگي و جزو تحقيقات پيمايشي ميباشد، جامعه آماري اين تحقيق دانش آموزان دختر و پسر مقطع دوره متوسطه دوم ، مدارس شهرستان شهداد ميباشد که با استفاده از روش خوشه اي چند مرحله اي اقدام به انتخاب ١٦٠ نفر به عنوان 39 حجم نمونه آماري نموده ايم ابزارهاي اندازه گيري در اين تحقيق پرسشنامه مي باشد، در اين تحقيق از پرسشنامه پنج ليکرتي هوش اخلاقي، پرسشنامه استاندارد ذهنيت فلسفي و پرسشنامه باورهاي معرفت شناختي استفاده شده است ؛ که با توجه به استاندارد بودن آن ها روايي صوري آن مورد تاييد متخصصان و پايايي آن باتوجه به آلفاي کرونباخ به ترتيب نمره ٨٠/٠، ٧٧/٠، ٩٠/٠ بدست آمده و مورد تاييد ميباشد.
بحث و نتيجه گيري فرضيه اصلي بين ذهنيت فلسفي با رشد اجتماعي و هوش اخلاقي دبيران زن مقطع دوم متوسطه شهرستان نطنز رابطه وجود دارد.
يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل داده هاي اماري در فصل چهارم نشان داد بين دهنيت فلسفي با رشد اجتماعي و هوش اخلاقي دبيران زن مقطع دوم متوسطه شهرستان نطنز رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
فرضيه ي فرعي اول بين شاخص هاي ذهنيت فلسفي و هوش اخلاقي دبيران زن مقطع دوم متوسطه شهرستان نطنز رابطه وجود دارد.