چکیده:
در ایران توسعه و ترویج کارآفرینی یکی از نیازهای جدی جامعه بوده و شناسایی عوامل موثر بر توسعه
کارآفرینی و نحوه تعامل آنها با یکدیگر از ضروریات میباشد. از طرفی اشتغال مردان ایرانی در سال های
اخیر به دلایل مختلف حساسیت ویژه ای پیدا کرده است . در ابتدا به بررسی و تجزیه و تحلیل مشخصه های
جمعیت شناختی خبرگان پرداخته میشود و سپس مولفه های زنجیره ارزش کارآفرینی و توسعه پایدار
شهری شناسایی شده را با استفاده از نظر خبرگان (که ٢٠ نفر از مردان برتر کارآفرین استان گلستان هستند)
و به کمک روش دلفی فازی و انجام فازی زدایی غربال و مولفه های متغیرهای موردنظر انتخاب میگردد،
همچنین روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی و نرمال بودن توزیع مولفه ها
و نمونه ی آماری توسط آزمون کلوموگرونوف ـ اسمیرنوف و آزمون t ـ ادستودنت انجام میشود. در
بخش اول رساله با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و با بهره گیری از نرم افزار
Expertchoice به اولویت بندی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های زنجیره ارزش کارآفرینی (توسط ١٩٨ نفر
ازمردان کارآفرین استان گلستان ) پرداخته میشود. در بخش دوم رساله برای سنجش روابط بین توسعه
کارآفرینی بر اساس زنجیره ارزش کارآفرینی و توسعه پایدار شهری از تحقیق همبستگی و معادلات
ساختاری و روش آزمون تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار Smart pls2 استفاده شده است که این
ارتباط معنیدار است .
خلاصه ماشینی:
١- مقدمه از آنجايي که توسعه کارآفريني از طريق فرآيند نوآوري و بهره گيري از فرصت ها با تلاش و پشتکار بسيار و همراه با پذيرش ريسک هاي مالي، رواني و اجتماعي که البته با انگيزه ي کسب سود مالي، توفيق طلبي ، رضايت بخشي و استقلال صورت ميگيرد و نقش کارآفريني در توسعه پايدار شهري حائز اهميت ميباشد، پس به کارگيري مؤلفه هاي زنجيره ارزش کارآفريني در فعاليت هاي اوليه از جمله (ويژگيهاي شخصيتي جهت بهره برداري از فرصت ها، توانايي جذب منابع لازم ، ايجاد ارزش افزوده ، برقراري ارتباط سازنده ، ريسک پذيري بالا، خلاقيت و نوآوري و قدرت اخذ تصميم گيري براي اخذ کارآفريني، دانش در زمينه فنون کار، مهارت هاي مديريت کسب و کار، توانايي براي همکاري و برداشت خوب نسبت به کسب و کار) و مؤلفه هاي موجود در فعاليت هاي ثانويه از جمله (فرهنگ سازي براي رشد نگرش مناسب و تقويت روحيه کارآفريني، پاسخ به نياز مشتريان بازار و افزايش رقابت و ايجاد عامل انگيزشي براي نوآوري، آموزش مهارت هاي کارآفريني و بسترسازي براي يافتن دانش جديد، برنامه ريزيهاي آموزشي مناسب توسط دولت ـ سياست ها و حمايت ها در رابطه با ريسک هاي مالي، خط مشيهاي مناسب دولتي در رابطه با توسعه کارآفريني) ضروري است .