چکیده:
امروزه از مهم ترین مسائل زندگی بشر، سلامت روان و شناخت شیوه ی دستیابی به آن است که پاندمی
کووید ١٩، به شدت آن را تحت تاثیر قرار داده است. پژوهش حاضر با هدف بازنمایی و شناسایی
مشکلات استرس زای آموزش مجازی در دانشگاه فرهنگیان در دوران شیوع پاندمی کووید ١٩ انجام شد.
این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و روش آن، تحلیل محتوای استنباطی به شیوه ی استقرایی بود که
کدهای آزاد استخراج و نهایتا تم های نهایی انتزاع گردید. جامعه ی پژوهش، دانشجومعلمان دانشگاه
فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد و نمونه شامل ١٠ دانشجومعلم که به روش نمونه گیری در دسترس
انتخاب گردید. یافتهها از طریق ابزار مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته و باز پاسخ، گردآوری شد.
پرسش های مصاحبه بر مبنای مولفه های استرس بک و استیر (١٩٩٠)، زیر نظر صاحبنظران روانشناسی و
برنامه ریزی درسی تهیه گردید. نتایج حاکی از آن است که از عمده ترین مشکلات استرس زای آموزش
مجازی، عدم وجود زیرساخت های مناسب و تجهیزات کافی، کاهش کیفیت و کمیت در یادگیری، عدموجود
مهارت کافی در برنامه ریزی و طراحی و اجرای تدریس و آسیب های جسمانی آموزش مجازی
است
خلاصه ماشینی:
بنابراين ؛ اين نوع آموزش داراي محدوديت ها و کمبودهايي ميباشد که بايد مرحله به مرحله با مطالعه و ارزشيابي آن ، در جهت رفع و بهبودش تلاش نمود، بر اساس پژوهش هايي که در گذشته انجام شده است ، ميتوان از جمله معايب و محدوديت هاي آموزش مجازي را محدوديت هاي اقتصادي، فرهنگي و آموزشي نام برد که هر کدام را شامل مواردي چون ؛ بالا بودن هزينه هاي راه اندازي و به کار بستن تجهيزات رايانه اي، کافي نبودن دانش رايانه اي فراگيران و آشنا نبودن با قوانين کپي رايت دانست ، اما مقوله مهم تر در زمينه معايب و محدوديت هاي آموزش مجازي، موضوع عدم دسترسي همگان به رايانه و خدمات جانبي آن در نتيجه استفاده و بهره بري از آموزش مجازي مي باشد.
Member check عدم برقراري ارتباط چشمي مناسب عدم به کارگيري از زبان بدن در حين تدريس عدم وجود مشارکت کافي در فرآيند يادگيري عدم وجود مهارت کافي در برنامه ريزي نداشتن مهارت کافي در تدريس به صورت مجازي و طراحي و اجراي تدريس رواج شيوه تدريس سخنراني حجم تکاليف و پروژه هاي بسيار زياد اصلاح نکردن شيوه تدريس تغيير ناگهاني زمان کلاس بازه زماني کم امتحان و نداشتن فرصت کافي جهت تحليل سوالات در آزمون دشواري مطالعه فايل هاي درسي از طريق تلفن همراه يا لب تاب عدم جذابيت کافي فرآيند تدريس فضاي کسالت بار و خسته کننده آسيب و صدمات وارده به چشم آسيب و صدمات وارده به گردن آسيب هاي جسماني آموزش مجازي آسيب و صدمات وارده به سر و سردردهاي مداوم آسيب و صدمات وارده به مغز (امواج مضر اينترنت ) در جدول ١، کدگذاري آزاد و مقوله بندي پاسخ هاي مصاحبه دانشجويان دانشگاه فرهنگيان ، در ارتباط با مشکلات استرس زاي آموزش مجازي در دوران شيوع پاندمي کوويد١٩، ارائه شده است .