چکیده:
گردشگر سلامت کسی است که برای استفاده از خدمات پزشکی و درمانی و یا استفاده از منابع درمانی طبیعی و گاهی سکوت
و آرامش به دیگر کشورها سفر می کند و این سفرها باعث بهبود و افزایش سلامت فرد و خانواده می شود. گردشگری سلامت
به عنوان یک صنعت ارزآور و استراتژیک نقش بسیار مهمی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی کشورها دارد. امروزه
گردشگری درمانی با توجه به ظرفیت های اشتغال زا و کارآفرینانه فراوان در برخی از کشورها بیش از گذشته مورد توجه دولت
ها و بخش خصوصی بازار قرار گرفته است. ایران به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی بسیار ممتاز، قرار گیری بین شرق و غرب
جهان، کیفیت کم نظیر خدمات پزشکی، قیمت های بسیار مناسب، برخورداری از بیشترین تنوع اقلیمی و انواع اکوسیستم های
طبیعی و داشتن پزشکان حاذق و مراکز درمانی واجد شرایط دارای فرصت بسیار مناسبی جهت جذب بیشتر گردشگران
سلامت از سایر نقاط جهان می باشد. کارآفرینی نیز به عنوان یک راهبرد دراز مدت و موتور محرک توسعه اقتصادی کشور ها
می تواند باعث افزایش سطح رفاه و درآمد جامعه، بهبود سلامت عمومی شهروندان، اشتغال زایی پیوسته و رشد همه جانبه
کشور گردد و در حیطه های گوناگون اما مرتبط گردشگری سلامت، رعایت و اجرای تفکر و ذهن کارآفرین به ارائه خدمات
جدید خلاقانه به بیماران خارجی و تصاحب سهم بیشتری از تجارت بین الملل خدمات سلامت می انجامد. این پروژه با هدف
بررسی ظرفیت های کارآفرینانه حوزه های سلامت و توریسم کشور و نقش آن در توسعه خارجی صنعت گردشگری سلامت
ایران به روش مروری صورت پذیرفت، نتایج پژوهش نشان می دهد که ایران علیرغم ظرفیت های فراوان طبیعی و درمانی
هنوز به جایگاه اصلی خود در بازار جهانی گردشگری سلامت دست نیافته است و با وجود داشتن ظرفیت های بسیار در زمینه
مهمان نوازی درمانی و ارائه خدمات به بیماران خارجی، استفاده و بهره برداری های متناسب و برنامه ریزی شده ای از ظرفیت
های موجود در چارچوب نگاه خلاقانه و کارآفرینانه صورت نگرفته است. معرفی ملی و بین المللی ظرفیت های اشتغال زای
کشور در قالب فرآیندهای کارآفرینانه باعث توسعه صنعت گردشگری سلامت در بازار رقابت آمیز منطقه و جهان می شود