چکیده:
مسئولیت معرفتی یکی از مباحث مهم معرفتشناسی معاصر است. در رویکرد برونگرایانه در معرفتشناسی به جای تاکید بر وظایف معرفتی بر نحوه تحقق باورهای فاعل شناسا تاکید دارد. در این رویکرد آن چه اهمیت دارد نحوه تحقق باورهای ما و عوامل موثر بر روند باورسازی است. ارزش معرفتی یک باور با توجه به عوامل پیدایی آن معلوم میگردد. در این رویکرد داشتن قرینه لزوما به معنای وصول به باورهای صادق و در نهایت افزایش باورهای صادق و کاهش باورهای کاذب نیست. در این نگاه هر چند که به نظر میرسد مسئولیت معرفتی رنگ میبازد اما میتوان از نوع دیگری از مسئولیت معرفتی سخن گفت که میتوان آن را مسئولیت معرفتی باواسطه تلقی کرد. هدف این مقاله این است که با روش تطبیق آراء معرفتشناسان برونگرا و استاد جوادی آملی نشان دهد آیت الله جوادی آملی برفرآیند معرفت و عوامل بیرونی موثر در معرفت تأکید دارد و مسئولیت معرفتی را از منظر برونگرایانه متوجهِ فاعل شناسا میداند. رعایت تقوای علمی که شامل کسب فضایل اخلاقی- عقلانی و پرهیز از رذایل عقلانی است از جمله مسئولیتهایی است که مورد توجه ایشان به عنوان عوامل غیر معرفتی موثر در فرآیند معرفت بوده است.کلیدواژهها: مسئولیت معرفتی، برونگرایی، معرفتشناسی فضیلتمحور، فضایل عقلانی، جوادی آملی.
Epistemic duty issue is one of the most important subjects in epistemology. In contrast to the externalism approach, which emphasizes on epistemic duty and responsibility for justification of a belief, the internalism approach regarding epistemology is emerging which focus on the way accepting belief based on cognitive subject rather than epistemic duty. Important issues in this approach are the way of accepting belief and effective factors on the making belief trend. The epistemic value of a belief is determined based on emerging factors. In this approach, providing any justification not necessarily leads to true beliefs eventually finally increasing true beliefs and decreasing false beliefs. Despite in seem that epistemic duty is emerging. Ayatollah Javadi Amoli has an internalism approach and considers that justifications are required to have a belief. On the other hand, as Muslims hakim philosophers does not ignore epistemic process and external effective factors on knowledge. In epistemic process, he considers not epistemic external factor including health of senses, avoiding of sin and access to coaching else.