چکیده:
بازی یکی از مؤلفهها و شاخصها مهم در نظام تعلیم و تربیت دوره کودکی است که در دنیای آموزش به علت تعاریف مبهم آن بهخصوص وقتی درزمینه کلاسی قرار میگیرد، به یک عمل و مفهوم مبهم تبدیل میشود. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای بازی آزاد در فرایند یاددهی-یادگیری کودکان بود. روش پژوهش کیفی از نوع سنتز پژوهی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع علمی در زمینه بازی آزاد در بازده زمانی 1950- 2019 بود. روش نمونهگیری هدفمند بود که در آن منابعی که شاخصهای لازم را داشتند طی مراحلی انتخاب شدند و درنهایت تا رسیدن به اشباع نظری 59 مقاله شناسایی و بررسی شد. مقالات بر اساس روش سنتز پژوهش سندلوسکی و باروس (2007) مورد سنتز قرار گرفت که یافتهها نشان داد بر مبنای تحلیل و تفسیر یافتهها میتوان دوازده مؤلفه را برای بازی آزاد بیان کرد: انتخاب اختیاری، کودک فعال، انعطافپذیری قوانین، بدون هدفی مشخص، نامعلوم بودن، فرایند محوری، امنیت، انگیختگی درونی، خیالپردازانه، درگیری همه جانبه، لذتبخش ،روش اجرا .
Play is one of the significant components and indicators of educating system in early childhood, which is an unclear concept and act especially in the classroom because of its ambiguous definition.The goal of current research is identifying free play components in children educating – learning process. The qualitative research method is research synthesis study.The research universe includes all of the scientific resources in the field of free play during 1950-2019.The sampling method was purposive that includes the sources with enough indicators and to reach to theoretical saturation 59studies were perused.These studies are synthesis with Sandelowski and Barroso(2007)method.At last considering these researches we can provide twelve components for free play:voluntary choice , Child-centered .(active),Flexibility of the rules,Without a specific purpose, .Uncertain,Process oriented,safety,Intrinsic motivation,imagination,Deep physical and mental conflict,Enjoyable and fun,Individual and group.play, free play,. child learning.Identifying .the components of free play during Teaching-learning process in early childhood.play, free play, child learning learning
خلاصه ماشینی:
مؤلفه هاي بازي آزاد در فرايند ياددهي- يادگيري کودکان مبتني بر سنتز پژوهي صابر عبدالملکي ١، محبوبه خسروي ٢، مصطفي قادري ٣، حسن ملکي 4 تاريخ وصول : ١٣٩٦/٠٩/١١تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٢/٢٣ چکيده بازي آزاد يکي از مؤلفه ها و شاخص ها مهم در نظام تعليم و تربيت دوران اوان کودکي است که به علت تعاريف فراوان و پيچيده آن ، وقتي در فرايند ياددهي -يادگيري در کلاس درس قرار ميگيرد، به يک عمل و مفهوم مبهم تبديل ميشود.
منابع علمي شناسايي شده بر اساس مراحل هفت گانه ي سندلوفسکي و باروسو (٢٠٠٧) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت که يافته هاي پژوهش دوازده مؤلفه انتخاب اختياري، کودک فعال ، انعطاف پذيري قوانين ، بدون هدفي مشخص ، نامعلوم بودن ، فرايند محوري، امنيت ، انگيختگي دروني، خيال پردازانه ، درگيري همه جانبه ، لذت بخشي و روش اجرا را براي بازي آزاد نشان داد.
در اين مرحله ابتدا کليدواژه هاي اصلي پژوهش يعني بازي آزاد (Free Play)، بازي واقعي(Real Play)، پيش از دبستان (preschool)، مهدکودک(kindergardent) و برنامه درسي (Curriculum) را مشخص کرديم .
Exploring Play for Early Childhood Studies, London: Sage Publications.
Play and Early Childhood Development, 2nd Edn. New York, NY: Longman.
(2013) Play, Learning and the Early Childhood Curriculum, London, Sage.