چکیده:
به باور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین راستا اصطلاح راهبرد دانش به منظور روشن کردن داراییهای دانشی برای سازمان مورد توجه قرار گرفته که در نهایت با پیادهسازی مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارایی سازمان میشود. کتاب «راهبرد دانش و مدیریت دانش» به دنبال توضیح مفاهیمی همانند «راهبرد دانش» و «راهبرد مدیریت دانش» در چهار فصل به رشتۀ نگارش درآمده است. این اثر از نخستین آثاری است که در زبان فارسی مفهوم راهبرد دانش را در کانون توجه گذاشته است. اگرچه کتاب بر موضوع مهمی دست گذاشته که از نیازهای کلیدی و بهروز مدیران کسبوکارها است، ولی تمایز میان مدیریت راهبردی، راهبرد دانش، مدیریت راهبردی دانش، و غیره در آن به شکلی روشن بیان نشده است. هدف از نوشتۀ پیشرو، بررسی کتاب «راهبرد دانش و مدیریت دانش» با روش «مرور نقادانه» و از دیدگاه ظاهری، ساختاری و محتوایی ضمن اشاره به نقاط قوت آن است.
Many researchers, professionals, and managers believe that knowledge is one of the key assets of organizations and businesses in the current era. In this regard, the term knowledge strategy has been considered in order to clarify the knowledge assets for the organization, which ultimately improves the efficiency and effectiveness of the organization by implementing knowledge management and formulating a knowledge management strategy. The book "Knowledge Strategy and Knowledge Management" seeks to explain two main concepts, namely "Knowledge Strategy" and "Knowledge Management Strategy" in four chapters. This book is one of the first works in the Persian language to focus on the concept of knowledge strategy. Although the book addresses an important issue that is one of the key needs business managers, the distinction between strategic management, knowledge strategy, strategic knowledge management, etc. is not clearly stated. The purpose of this article is to review the book "Knowledge Strategy and Knowledge Management" from different aspects.
خلاصه ماشینی:
بهتازگی کتابی با عنوان راهبرد دانش و مدیریت دانش در ایران بهرشتۀ نگارش درآمده که کتابی منحصربهفرد در این زمینه است و گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران و انتشارات چاپار در سال 1399 آن را منتشر کردهاند.
این اثر در 199 صفحه به توضیح مفاهیم راهبرد دانش، راهبرد مدیریت دانش، و دیگر مفاهیم مرتبط میپردازد و میکوشد تا به دانشجویان، استادان دانشگاه، مدیران کسبوکارها، و سیاستگذاران در ایران نشان دهد که چگونه میتوان برای دانش راهبرد طراحی کرد و از دانش بیشتر بهره برد.
واژهنامۀ کاربردی دوزبانه و نمایه در پایان کتاب از دیگر نقاط قوت اثر حاضر است؛ هرچند در نمایه اسامی خاص و موضوعات (واژگان تخصصی) ترکیب شده است و بهتر بود که این موارد جدا شوند.
4. نقد و بررسی اثر از دیدگاه شکلی و ظاهری برخی اشکال و تصاویر کتاب راهبرد دانش و مدیریت دانش (وصفی و دیگران: 1399 63) و حتی جداول کیفیت لازم را ندارند.
مسئلۀ دیگر این است که، باتوجهبه اینکه منابع مورداستفاده نامتجانساند، یعنی از منابع نویسندگان مختلفی استفاده شده است که حتی در بسیاری از موارد مانند یکدیگر فکر نمیکنند، بهعبارتی برداشت آنها از راهبرد دانش و مدیریت دانش متفاوت است، دراینصورت در قالب یک کتاب لازم است تا دیدگاههای مختلف مطرح شوند، آنها را نقد و تنقیح کنند، و درنهایت تولید دانش اتفاق بیفتد.
اصطلاح دیگر ناولج کیریشن (knowledge creation) است که سه معادل خلق دانش، تولید دانش، و ایجاد دانش در متن کتاب برای آن در نظر گرفته شده که در بستر مدیریت دانش اصطلاح خلق دانش مناسبتر است.