چکیده:
بازی کردن برای بدست آوردن مهارتهای اساسی بخصوص در پیشدبستانیها و دبستانیها یکی از موثرترین روشهای یادگیری از دههها قبل و حتی همین امروز بوده است. پیشدبستانیها و دبستانیها یادگیری و انواع مهارتهای حرکتی را از طریق بازیهای آموزشی کسب میکنند باتوجه به این مزایای آموزشی، بازیوارسازی به سرعت برای درگیرسازی یادگیرندگان در آموزش پذیرفته شده و دارای اهمیت بسیاری است. بنابراین، مقاله حاضر با بررسی بازیوار سازی فرایند آموزش تفکر سیستمی، سعی دارد تا اثربخشی آن را بررسی نماید. در ادامه، سوال مطروحه این است که بازیوارسازی چگونه میتواند در اثربخشی آموزش دورههای پیش دبستانی و دبستانی موثر واقع گردد؟ که با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی این فرض میپردازد: تفکر سیستمی مجموعهای همافزا از مهارتهای تحلیلی است که برای بهبود قابلیت شناخت و درک سیستمها، پیشبینی رفتار آنها، تدبیر تغییراتی در آنها برای ایجاد تاثیرات مطلوب موردنظر، استفاده میگردد. در نهایت، یافتهها حاکی از آن است که بازیوارسازی در یادگیری آموزش دورههای پیش دبستانی و دبستانی بسیار تاثیرگذار است.
Playing to acquire basic skills, especially in preschools and elementary schools, has been one of the most effective methods of learning since decades ago and even today. Preschools and elementary schools acquire learning and all kinds of motor skills through educational games. Due to these educational benefits, gamification is quickly accepted and very important to engage learners in education. Therefore, the present article tries to investigate the effectiveness of the process of gamification of system thinking education. Next, the question raised is how gamification can be effective in the effectiveness of preschool and elementary school education. which examines this assumption with a descriptive-analytical method systems thinking is a complementary set of analytical skills that are used to improve the ability to recognize and understand systems, predict their behavior, devise changes in them to create desired desired effects. Finally, the findings indicate that gamification is very effective in learning to teach preschool and elementary school courses.
خلاصه ماشینی:
نقش بازیوارسازی در اثربخشی آموزش در دورههای پیش دبستانی و دبستانی سوسن شاکری 1 ، محمدرضا فتحی 2 چکیده بازی کردن برای بدست آوردن مهارتهای اساسی بخصوص در پیشدبستانیها و دبستانیها یکی از موثرترین روشهای یادگیری از دههها قبل و حتی همین امروز بوده است.
پیشدبستانیها و دبستانیها یادگیری و انواع مهارتهای حرکتی را از طریق بازیهای آموزشی کسب میکنند باتوجه به این مزایای آموزشی، بازیوارسازی به سرعت برای درگیرسازی یادگیرندگان در آموزش پذیرفته شده و دارای اهمیت بسیاری است.
2- نقش و اهمیت بازی در کودکان بازی بعنوان فرایندی بسیار مهم در رشد و نمو کودک از بدو تولد تا سنین بالاتر در رشد و تکامل قوای ذهنی و جسمی او کمک بسزایی خواهد داشت و او را فردی خود ساخته و مفید بار میآورد.
کودک در دو سه ماه اول زندگی برای برقراری ارتباط با محیط، فعالیت چشمگیری از خود بروز میدهد، ولی پس از گذشت زمان کوتاهی به سرعت پیشرفت میکند و در حدود شش ماهگی با وسایل مختلفی که در دسترس او قرار میگیرد به بازی شیرین خودش ادامه میدهد.
در ذکر فواید اهمیت بازی در کودکان مهم است بدانیم که کودک هنگام بازی با والدین با الگوبرداری از رفتارهای آنها مهارتهای اجتماعی را فرا میگیرند.
برای مثال بگویند که فضای بازی ما بیش از ده متر مربع نیست و به شاگردان اجازه دهند تا مطابق میل خود بازی مناسبی را انتخاب و اجرا کنند در این موارد تعداد گروهها نباید زیاد باشد، زیرا اگر اعضای گروه زیاد باشد ابراز نظر همه آنها مشکل است.