چکیده:
هدف پژوهش حاضر سنجش و مقایسه خردمندی دانش-آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی است. این مطالعه به لحاظ هدف جزء پژوهش های توسعه ای – کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان تیزهوش و عادی دورۀ اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بود. برای نمونه گیری از روش تصادفی خوشهای استفاده شد و تعداد 400 نفر با پرسشنامۀ سنجش میزان خردمندی دانش آموزان نوجوان (WMQ) به صورت انفرادی مورد آزمون قرار گرفتند. داده ها به کمک نرم افزارهای SPSS و AMOS و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که شاخص میانگین در گروه تیزهوش بیشترازگروه عادی است و دانش آموزان تیزهوش دختر و پسر، نمره بالاتری در پرسشنامه شاخص های رفتاری خردمندی دارند. عوامل هشت گانه با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانسته اند 494/71 درصد از واریانس گویه ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی مرتبه نخست نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 895/0 محاسبه شد. هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان می دهد پرسشنامه برای سنجش خردمندی دانش آموزان از کفایت لازم برخوردار است.
The aim of this article is the measuring and comparing the wisdom of gifted and normal adolescent male and female students. This article is a part of development-applied research in terms of purpose and descriptive-survey type in terms of data collection method. The statistical population included all gifted and ordinary high school students in Isfahan in the academic year of 1397-98. Cluster random sampling method was used and 400 people were tested individually with a questionnaire to assess the level of wisdom of adolescent students (WMQ). Data were analyzed using Spss and AMOS software using correlation coefficient, heuristic and confirmatory factor analysis. The results of the analysis showed that the mean index in the gifted group is higher than the normal group and gifted male and female students have a higher score in the Wise Behavioral Indices Questionnaire. Eight factors with eigenvalues greater than one were able to explain 71.494% of the variance of items. The results of the first-order confirmatory factor analysis showed that the model fit index is at a desirable level. The reliability of the questionnaire was calculated in terms of Cronbach's alpha coefficient 0.895. The coordination between the factors with the total score is acceptable and the model fit index is at a desirable level, which indicates that the questionnaire is sufficient.
خلاصه ماشینی:
سنجش و مقایسه میزان خردمندی دانش آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی Measuring and Comparing the Level of Wisdom of Gifted and Normal Adolescent Male and Female Students محمد علی سلمانی اردانی * دانش آموختۀ دکترای روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
نتایج تحلیل نشان داد که شاخص میانگین در گروه تیزهوش بیشترازگروه عادی است و دانشآموزان تیزهوش دختر و پسر، نمره بالاتری در پرسشنامه شاخصهای رفتاری خردمندی دارند.
هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان میدهد پرسشنامه برای سنجش خردمندی دانش آموزان از کفایت لازم برخوردار است.
لذا با توجه به اینکه در تحقیقات با مبنای ساخت و بررسی ویژگیهای روانی که در آن تحلیل عاملی انجام میشود حجم نمونه نباید کمتر از 200 نفر باشد (شریفی و شریفی، 1398) براین اساس نمونۀ پژوهش بالاتر از سطح خوب، به تعداد 400 نفر دختر و پسر تیزهوش و عادی (از هر گروه 200 نفر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردید.
ساخت و طراحی پرسشنامه سنجش میزان خردمندی دانشآموزان، برمبنای منابع دینی و متون روان شناسی، kaiser-meyer-olkin (KMO) questionnaire for measuring the wisdom of adolescent students (WMQ) برای اوّلین بار در سال 1399 نهایی شده است (سلمانی، 1399).
جدول 6: خلاصۀ جداول هنجاری و شاخصهای آمار توصیفی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری در این پژوهش پرسشنامه سنجش میزان خردمندی دانشآموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی معرّفی و مورد ارزیابی قرار گرفت و میزان خردمندی دانشآموزان اندازهگیری شد.