Skip to main content
فهرست مقالات

در گوشه ای از حیاط درختی را می بینید ...

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 94 تا 99)

کلید واژه های ماشینی : هنر ، گرافیک ، طراحی گرافیک ، طراحی ، هنر گرافیک ، پوستر ، نقاشی ، تجسمی ، هنر ایران ، اسلامی

خلاصه ماشینی:

"این ارتباط را چگونه می‌بینید؟ اگر ما نگاهی به دوران طلائی هنر پوستر در غرب در اواخر قرون 19 و اوایل قرن بیستم داشته‌ باشیم می‌بینیم از مهمترین عاملی که باعث رشد هنر پوستر شد یکی ایجاد چندین نمایشگاه از آثار چاپی ژاپن در پاریس و از طرفی دیگر توجه‌ هنرمندان پیشگام این هنر به عناصر تزئینی سنتی‌ بود. وقتی ما طراحی و نسخه‌برداری‌ های بسیار زیاد او را از نقوش تزئینی هنر اسلامی‌ اسپانیا ملاحظه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم‌ که برای تحول و ادامهء هنرهای تزئینی ایرانی باید آنها را چه از نظر اجراء دقیق و چه معنا و مفهوم‌ می ایستی بشناسیم؛آنگاه موفق خواهیم شد برای‌ آنها کار کار برای امروزی پیدا کنیم. بطور مثال اگر به هنر کتیبه‌نگاری نگاهی داشته‌ باشیم می‌بینیم که هنرمندان هم قبل از اسلام‌ هم بعد از اسلام از خط به‌عنوان یک عنصر تزئینی‌ اشر با پژوهش زیادی‌ که بر روی‌ نقوش‌ هندسی اسلامی‌ داشت‌ توانست براساس‌ اصول بکار گرفته شده‌ در آنها، ابعاد جدیدی‌ را پیدا کند و حرف تازه‌ای را بیان کند(به تصویر صفحه مراجعه شود) با چه تنوع استفاده کرده‌اند. همانطوریکه خود شاهد بوده‌ام اگر نمایشگاهی از آثار هنر ایرانی در خارج از کشور برپا می‌شد و کسانی برای دیدن آن می‌آمدند منتظر دیدن آثاری با شیوه‌های ایرانی بودند و این‌ برایشان بسیار دلپذیرتر بود تا تکرار حرفهای‌ هنرمندان غربی. اخیرا هم هم همهء سعی من این است که شناختی از هنر امروز و ارزشهای جاودانه هنر ایرانی داشته باشم و اگر خداوند توفیق بدهد آنها را در آثار هنری خویش‌ بکار گیرم."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.