Skip to main content
فهرست مقالات

درونگرایی در نقاشی

نویسنده:

(14 صفحه - از 134 تا 147)

کلید واژه های ماشینی : هنر ، نقاشی ، درونگرا ، اکسپرسیونیسم ، طبیعت ، درونگرایی در نقاشی ، نماد ، سوژه ، واقعیت ، نمادهای هنر درونگرای چین

خلاصه ماشینی:

"خودانگیختگی به این‌ معنا مه هنرمند حین کار عمدتا یا کلا پیرو کشف‌ و شهود است و اگرچه به آنچه خلق می‌کند آگاهی‌ کامل دارد اما او نقاشی نمی‌کند بلکه قلم به دست‌ گرفته تا احساس خود را بر پرده پیاده کند. هلن گاردنر دربارهء این‌ سردیس می‌گوید: «قالب‌گیری صاف و نرم‌گونه‌ها،احساس‌ برانگیز بودن دهان،تردیدی که در تشخیص‌ و ملاهت و دلتنگی به بیننده دست می‌دهد او را نه‌ فقط در نظر ما به شخصی فریبنده و اسرارآمیز تبدیل می‌کند بلکه حکایت از چنان پیشرفت‌ و مهارتی در کار هنرمند دارد که از حد انتظار ما (به تصویر صفحه مراجعه شود) مجسمهء سردیس زن وارکا، مربوط به 3500-3000 سال پیش از میلاد برای آن زمان فراتر می‌رود. هنر خاور دور هنر خاور دور،چین و ژاپن،نمونه‌ای متعالی‌ از هنر درونگرا است،اگرچه هنرمند کمتر به‌ فرماسیون،اغراق و تغییر و تبدیل‌هایی در جهت‌ حالت دادن به نوع چهره یا طبیعت بوده است و در آثار او،بیش‌از هر چیز،عناصر طبیعت در نوعی فرم خلاصه شده و ساده به چشم می‌خورد اما این سادگی و بی‌پیرایه در آثار نقاشی چین‌ و ژاپن در دورانهای خاص،حاصل فلسفهء درونگرای خاص بودا،آئین مذهبی خاور دور است. آموزشهای خودسازی در اعتقادات و باورهای‌ چین و ژاپن،مخصوصا مکتب ذن،باعث شده‌ است که گرایشهای قوی درونگرایی در هنر چین‌ و ژاپن،کمتر به وسیلهء آشوبها و جریانات سیاسی‌ روزگاران متفاوت متاءثر شود اما با این حال، هجوم مغولان و سلسلهء یوان توانست در این مرز و بوم نیز تاءثیراتی پنهان ایجاد کند علیرغم اینکه‌ طبیعت با عظمت و شکوه خودش همواره ماءمن‌ و پناهگاهی آرام برای تاءملات درونی و یکی شدن‌ فرد با غایت کل است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.