Skip to main content
فهرست مقالات

جورجو دکریکو: سایه های اضطراب قرن

نویسنده:

(12 صفحه - از 148 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : دکریکو، نقاشی، هنر، سایه‌های اضطراب قرن، متافیزیک، جورجو دکریکو، نیچه، ایتالیا، رمز، رنگ

خلاصه ماشینی:

"بنابراین باوجود پیشرفت‌های مادی که در نظام‌ سرمایه‌داری انحصاری حاصل شده بود،و به دکریکو در سال‌های بعد از 1910، در فلورانس، چند پرده‌ از نقاشی‌های برجسته‌ و منحصر به فرد خویش را به پایان رساند و پایه‌های موضوع، پیکره‌نگاری، و حالت روحی تنهایی، غرابت و مالیخولیا را که بعدها اختصاصا از آن وی شد، محکم کرد. (2) دکریکو در سال‌های بعد از 1910،در فلورانس، چند پرده از نقاشی‌های برجسته و منحصر به‌ فرد خویش را به پایان رساند و پایه‌های موضوع، پیکره‌نگاری،و حالت روحی تنهایی،غرابت و مالیخولیا را که بعدها اختصاصا از آن وی شد، محکم کرد. تازه از شر یک بیماری‌ طولانی خلاص شده بودم،و درجهء حساسیتم‌ تقریبا تفاوتی با درجهء حساسیت انسان رو به‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) صفت‌های مورد استفادهء دکریکو، اغلب تاریکی،غم،اضطراب‌ و نور غروب است، پدیده‌هایی که در طول زندگی‌اش، همواره ملازم و همدم او بودند، دیده‌ها و یادهای دوران‌های دور که با رنگ‌ها و فضای دلهره‌آور و معمایی آثار او متجلی شده‌اند. آن‌ها-به قول دکریکو-بر این نکته پای می‌فشردند که«فلان حالت توضیح ناپذیر می‌تواند در پس یا پیش شی‌ء نقاشی شده،وصف شده و یا مجسم‌ شده،وجود داشته باشد،ولی بیش‌از همه در درون خود شیئی یافت می‌شود»«ذهن حساس‌ نوین،دقیقا به همین اشیاء«عادی»متروک و نادیده‌ انگاشته شده،واکنش نشان می‌داد،«کارلوکارا» -شخصیت دوم مکتب متافیزیکی-می‌گوید: چیزهای عادی،حالتی ساده و بی‌پیرایه را آشکار می‌کنند که به کیفیت والاتر و مرموز هستی،اشاره‌ دارد و راز نهان شکوهمندی هنر به‌شمار می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.