Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگی های نقاشی ایرانی

نویسنده:

مترجم:

(6 صفحه - از 40 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی ایرانی، رنگ، هنر، نمایش، اسلام، سنت دوبعدنمایی شگرهای نمایش حجم، تصویر، تزیینی، سنتی، دینی

خلاصه ماشینی:

"چیدن رنگ‌مایه‌های پر تحرک به صورت پراکنده و ناگهانی،کشمکسش‌ در میدان‌های جنگ را تداعی می‌کند؛انتخاب‌ رنگ قرمز و آبی سیر در آن واحد عواطف‌ عاشقانه و تیرگی شب را القا می‌کند،و ترکیب‌ رنگهای قرمز،نارنجی،بنفش و زرد گوگردی، در سنتی که‌ دل در گرو رنگهای‌ ناب و درخشان‌ نهاده بود و عملا از هرگونه حجم نمایی‌ پرهیز می‌کرد،حتی نمایش‌ موضوع‌های ساده‌ای‌ چون شب و روز دشوار به نظر می‌رسید. بدین ترتیب، خوش‌نویسی یکی از عناصر اصلی تزیین بناها، هرچند سنت دوبعدنمایی‌ شگرهای نمایش حجم‌ نظیر استفاده از سایه-روشن و قواعد پرسپکتیو، تأکید بر تفاوت بافتها و برجسته‌نمایی‌ را نادیده می‌گرفت، اما نقاش قادر بود تقریبا همه چیز را در آثار خویش بیان کند. اما اینکه اسلام زمینه‌ای برای خلق‌ شمایل‌های مذهبی فراهم نکرده به‌معنای آن‌ نیست که هنر دینی در ممالک اسلامی وجود نداشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.