Skip to main content
فهرست مقالات

در آئینه خویشتن: نگاهی به "اتوپرتره" چند نقاش

نویسنده:

(16 صفحه - از 126 تا 141)

کلید واژه های ماشینی : نقاش ، هنر ، پرتره ، رنگ ، چهره ، نگاه ، پرده ، اتوپرتره‌های ، فرم ، گوگن

خلاصه ماشینی:

"در آیینه‌ خویشتن نگاهی به«اتوپرتره»چند نقاش‌ رحمان احمدی ملکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) هنر دوران گوتیک،هنر توجه به‌ موضوعات مذهبی بود:صرفنظر از معدود هنرمندانی که بیرون از سیطره کلیسا،نقاشی‌ را به‌عنوان پیشه فرعی ادامه می‌دادند،اغلب‌ هنرمندان در پناهگاه آرام کلیسا،داستان‌های‌ عهد عتیق و مقولات دینی را به تصویر می‌کشیدند و در قبال حمایت‌ها و دستگیری‌هایی‌ که می‌شدند،حقی را به اختیار یا اجبار از دست‌ نهاده و جای آن را با فرامین و توصیه‌های آباء کلیسا پر کرده بودند؛این حق،استقلال و اختیار هنرمند و توجه او بر ترسیم واقعیت موجود در پیرامون،و جریانات اجتماعی و شخصی سپری‌ شده در زمان نقاش بود. او، ده‌ها پرده از چهره و نیم‌تنه خویش ساخت که‌ در هریک حالت‌ها و ژست‌های گوناگونی بخود گرفته و لباس اقشار و شاغلان مختلف را بتن کرده است گرچه حالت صورت و کیفیت‌ روانی خود او در بیشتر این تصاویر،همان‌ حالت یکنواخت و پروقاو،خونسرد و همیشگی‌ است. «ولامینک در پرده چهره خود نقاش با پیپ‌ که در سال 1910 کشید،تا حدودی به ساده سازی‌ کوبیستی هندسی و عمق محدود شده کوبیستی‌ توجه دارد،هرچند این خصوصیات،ماهیتا بر کار مذبور انطباق داده شده‌اند و به هیچ‌وجه‌ دلیل بر درک عمیق اصول ساختمانی جدیدی‌ نیستند که کسانی چون پیکاسو و براک و گروه‌ بزرگی از نقاشان دیگر مطرح می‌کردند. این اثر به دلیل تکه‌های مکرر و تقریباهم‌ اندازه قلم‌مو و جهت حرکت قلم و کشیدگی‌ سطوح رنگی،شباهت زیادی به آثار باسمه‌ چوبی هنرمند دارد که مونک در سال‌های بعد (به تصویر صفحه مراجعه شود) به ساختن آنها همت گماشت و بعضی از تابلوهای خویش ازجمله اتوپرتره‌های خود، تابلوی«فریاد»و تعداد زیادی از دیگر آثار رنگ‌ و روغن خود را در عرصه چاپ نیز آزمود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.