Skip to main content
فهرست مقالات

نقاشی برای نقاشی (بحثی در مابعد الطبیعه نقاشی) (قسمت پایانی)

نویسنده:

(3 صفحه - از 14 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی ، کانت ، تکنو لوژی بر نقاشی معاصر ، پیدایی عالم سوبژ کتیویسم ، تکنو لوژی ، هنر ، تاءثیر تکنو لوژی بر نقاشی ، جهان سوبژ کتیویسم محض ، انکار طبیعت در نقاشی مدرن ، سیر انکار طبیعت در نقاشی

خلاصه ماشینی:

"در اینجاست که جوهر نقاشی مدرن بالتمام ظهور می‌یابد و این راز از پرده بیرون می‌افتد که نقاشی‌ نوین نظر عنایتی با هیج چیز جز خود نقاشی ندارد؛ یعنی غایت نقاشی امروز،نه بازآفرینی طبیعت‌ خارجی و نه بیان انفعالات نفسانی و عواطف نقاش، بلکه تجربهء حدود و امکانات کار نقاشی و ماهیت بیانی‌ نشانه‌های است که نقاشی از آن بهره می‌برد:نقطه‌ و خط و سطح و رنگ. مقتضای مفهوم هنر برای هنر نخست آن است که نقاش خود را از این‌ غرض که طبیعت خارج از خویش را بازآفرینی کند، بپالاید و به بهانهء این انکار میل به بیان انفعالات نفسانی‌ است. در مرحلهء بعد،باز هم مقتضای مفهوم هنر برای‌ هنر آن است که نقاش،خود را از این غرض دیگر نیز پالایش دهد:و در مرحلهء آخر،بعد از آنکه نقاشی نوین‌ هم ابژه OBJECT و هم‌سوژ SUBJECT واقعیت‌ بیرونی و ذهن یا فاعل‌ شناسایی را انکار کرده‌ است،به خود نقاشی توجه‌ پیدا می‌کند و دست به‌ تجزیهء فرم می‌زند تا عناصر بسیط آن یعنی‌ خط و سطح و زنگ را کشف کند و کیفبت‌ حضور این عناصر را در کار نقاشی باز یابد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.