خلاصه ماشینی:
"جنگهای ایران و روسیه بر سر مرزهای شمالی،سبب گسترش روابط ایران با قدرتهای اروپایی شد زیرا دربار فتحعلی شاه برای دفاع سپاه روس از خاک ایران به دنبال متحدی اروپایی بود و این جریان،منجر به بروز رقابت شدید سیاسی میان انگلستان و فرانسه در ایران شدوبنابراین روابط میان ایران و اروپا در این دوران به سطح قابل توجهی رسید که جدا از تأثیراتی که بر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشت،عرصههای مختلف فرهنگ و هنر بویژه نقاشی را نیز از اثرات خود بینصیب نگذاشت.
در ادامه تعدادی از تکچهرههای فتحعلی شاه به قلم مهرعلی و ویژگیهای غربی و ایرانی آنها مورد مطالعه قرار میگیرد تا مشخص شود هنرمند ایرانی،اینبار چگونه توانسته است میان سنتهای هنر تصویری ایران و الهامپذیری از هنر بیگانه به هماهنگی دلخواه خود دست پیدا کند.
12 این طرز نمایش فتحعلی شاه که از متداولترین حالتهای نقاشی شده از اوست،سابقهای طولانی در هنرهای تصویری ایران دارد،اما در این دوره با تاکید بر پرتره شاه و افزودن برخی عناصر تزیینی،پیش از پیش مورد توجه نقاشان قرار گرفته است،در این اثر،شاه دو زانو نشسته،دستی را بر زانو تکیه داده و گرزی را در دست دیگر گرفته و درحالی که تاج کیانی بر سر دارد غرق در جواهرات گوناگون است.
نقاش،شاه را به گونهای ترسیم 1l(به تصویر صفحه مراجعه شود) ناپلئون بناپارت در لباس امپراتوری/اثر فرانسوا ژرار/1805 م/رنگ و روغن روی بوم/موزه لوور کرده که بیشتر به یک اثر زینتی تبدیل شده تا پرترهای از یک انسان واقهی چهره که از روبرو به نگاهی آرام و خیره نشان داده شده و همچنین سایه روشنکاری ملایم که در مرزهای چهره تمرکز یافته،به پیکره،حالتی دو بعدی،تخت و بدون احساس داده است."