Skip to main content
فهرست مقالات

اسب در آثار عبدالصمد

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 30 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : اسب ، عبد الص‌مد ، نگاره ، نقاشی ، تصویر ، اسب در آثار عبد ، اکبر ، گورکانی ، هند ، هنر

خلاصه ماشینی:

"همایون،امپراتور مغول هند،پسر و جانشین‌ بابر که سلطنت خود را در هند از دست داده و به شاه ایران‌ پناهنده شده بود،از تبریز بازدید کرد و احتمالا در طی این بازدید بود که عبد الصمد به دعوت همایون به هند رفت و در آنجا ماندگار شد و به همراه میر سید علی،کارگاه‌ها و کتابخانه سلطنتی هند را به راه انداخت و به‌این ترتیب مکتب نقاشی گورکانی یا هند و ایرانی شکل گرفت. اسب‌ها شاید از شاخص‌ترین و روشن‌ترین ویژگی‌های بدون تغییر آثار وی‌ باشد نگاره اسب در کارهای گوناگون وی از دوران نگارگری‌ شیوه صفوی او،نگاره«اسب و مهتر»(تصویر 12)تا صحنه‌های‌ پرپیکره سبک گورکانی(تصاویر 9،5،5 و 3)،گواه و شاهد خوبی از ثابت ماندن و بی‌تغییر بودن عناصر نگاره‌های وی‌ است:سر اسب‌ها همگی کوچک و ظریف،با دهان‌های اغلب‌ باز(انگار که درحال شیهه‌کشیدن هستند)با نیم‌تنه عقبی‌ به نسبت نامتناسبی بزرگتر در قیاس با نیم‌تنه جلویی،به‌ نظر می‌رسد که اسب‌های با پوست خال‌خال به شدت مورد توجه و علاقه وی بوده‌اند هرچند که اسب‌های تیره پوست، ابلق و سیاه‌سفید تنومند نیز در آثار وی وجود دارد. حتی اگر عبد الصمد در نخستین نگاره‌های خود از اسب، مفاهیم شمایل‌نگارانه شیعی را در نظر داشته(تصویر 12)، که این احتمال نیز بعید به‌نظر می‌رسد چرا که اسبان این‌ نگاره‌های او نه سفید هستند و نه لنگان،وی بعد از ورود به‌ دربار سنی همایون،عقاید شیعی خود را یا ترک گفته و یا پنهان کرده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.