Skip to main content
فهرست مقالات

مکتب نگارگری بخارا

نویسنده:

(6 صفحه - از 28 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : بخارا ، مکتب نگارگری بخارا ، هرات ، هنری ، مکتب بخارا ، کتابت ، شیبانی ، کتابخانه ، مکتب هرات ، مکتب نگارگری هرات

خلاصه ماشینی:

"-(متعلق به کتابخانه انستیتوی‌ شرقی تاشکند)ویژگی‌ها و خصوصیات هنری مکتب هرات را تکرار کرده است. از این دوره نسخهء دیگری از مثنوی«مهر و مشتری عصار»با کتابت«ابراهیم خلیل»در بخارا با چهار نگاره در دست است. شایان ذکر است که شماری از نسخه‌های خطی این دوره را«سلطانعلی مشهدی»که در بخارا نمی‌زیسته؛کتابت کرده است؛حتی چند نسخه از کتاب‌ها را هم«میر علی هروی»پیش از آمدن به‌ بخارا در سال 935 هـ. بعید نیست که این نسخه‌ها را«محمد خان شیبانی»و یا«عبید الله خان» در زمان حمله به هرات به غنیمت برده‌اند و بعدها در کتابخانه بخارا تصاویری بدان‌ها افزوده‌اند. از نسخه‌هایی که در اواخر سده نهم و اوایل سده دهم هجری،در سمرقند،کار شد و سبکی متفاوت با سبک هرات را به نمایش گذاشت؛فتح‌نامه محمد شادی(محفوظ در کتابخانه انستیتوی شرقی تاشکند) و نیز نسخه‌ای از خسرو و شیرین‌هاتفی(متعلق به کتابخ‌خانه بادلیان آکسفورد)است. سبک«محمد شریف»آمیزه‌ای از منظره‌سازی و پیکرپردازی نگاره‌های اواخر سده دهم با سبک دوره خود او در بخارا است که سبکی پرتوان و جدید پدید آورده است. دوره میانی که دوره شکوفایی و زرین آن شمرده می‌شود؛در نیمه دوم سدهء دهم هجری رخ داد و آثاری چشمگیر و پرورده،پدید آورد؛در حقیقت ویژگی‌های مستقل مکتب بخارا در این دوره‌ چهره نمود. 3. از اواخر سده دهم هجری،به سبب کاهش حمایت هنری،شماری از هنرمندان مکتب‌ بخارا عازم هند شدند و بعدها خصوصیات سبک نگارگری هندی را وارد مکتب بخارا کردند. با اینکه،این مکتب در حمله ازبکان‌ به خراسان در اواخر سده دهم هجری تا حدودی از نگارگری موجود در مشهد،بهره برگرفت؛ ولی این بهره‌گیری،چندان عمیق و دراز آهنگ و به اندازه تأثیرات نگارگری هند نبود،تا پایایی‌ و دیرینگی بیشتری داشته باشد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.