Skip to main content
فهرست مقالات

حد فاصل سالم/ به یاد امیر بیداریان

نویسنده:

(6 صفحه - از 80 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، هنر ، کتاب ، امیر بیداریان ، موسیقی ایران ، تمبک ، اصل ، ریتم به زبان نت ، صدای تمبک روانشاد امیر بیداریان ، فرهنگی

خلاصه ماشینی:

"برای این کار،از آن رو که خط موسیقایی‌ای برای آوانگاری(به آن صورت که‌ در مغرب زمین مطرح است)در فرهنگ اصلی موسیقی ایران‌ لزوما مورد احتیاج نبوده و وجود نداشته است،مجبور به‌ «اختراع»(؟!)نوعی خط برای کتابت شده‌اند که در هر حال،گویای خیلی از ظرایف فرهنگی هنر این مرزوبوم‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نبوده و نیست و لاجرم،همهء ظرایف را از اصل مطالب حذف‌ می‌کند و جز نام و استخوان‌بندی‌ای نحیف و نازک از آن باقی‌ نمی‌گذارد و همانها را هم به عنوان«میراث سنت اصیل و دست نخورده موسیقی ایران»تحویل استعدادهای جوان این‌ مرز و بوم می‌دهندحذف ناگریزانهء ظرایف از مطالب،آن‌ هم در هنری که مبنا و همه موجودی حیثیت و هویت هنری‌ خود را صرفا مدیون همین ظرایف است،لطمه‌ای بود که‌ آگاهانه یا ناآگاهانه از دست و قلم و قدم عده‌ای معلوم الحال‌ به پیکرهء فرهنگ موسیقی ایران وارد شد و ما تا سالهای سال‌ (در آینده هم)مجبور به تحمل عوارض زیانبار آن و پرداخت‌ خسارات جبران ناپذیرش هستیم و ای عجب‌تر،اینکه چنین‌ کاری،حتی در سنوات اخیر که مسئله بازگشت به اصل‌ خویشتن و نگاه متعهدانه به ماترک فرهنگ قدیم بر پایهء تفکر اصیل مطرح شده،از سوی عده‌ای از بازماندگان آن دوران‌ نامبارک،خدمت به موسیقی ایران و«همگام شدنش با زمانه» (کدام زمانه و کدامین زمانه بازان و در کدام نقطه از زمین‌ مورد نظرند؟!معلوم نیست)و پاسخ به«نیازهای پویا»ی‌ اجتماعی و..."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.