Skip to main content
فهرست مقالات

تنها عشق کافی نیست

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 8 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، هنرستان ، آموزش ، هنرجویان ، آموزش موسیقی ، کودکان ، معلم ، ساز ایران موسیقی ایرانی کار ، استادان ، ایران

خلاصه ماشینی:

"از زمانی‌که نت‌نویسی به‌ ایران آمد،به علت اینکه افرادی که در آن سالها برای اولین بار با نت‌نویسی آشنا شدند کم‌سواد بودند،این ریتم‌ها را تحریف می‌کردند و ریتم‌های لنگ موسیقی‌های محلی را تغییر می‌دادند و به اشتباه‌ می‌نوشتند!بعدها فهمیدند که ریتم درست بوده و نویسندهء نت‌ها اشتباه کرده است!به اصل قضیه برمی‌گردم؛بارتوک با استفاده از این موسیقی‌ها،روش و متدی به وجود آورده که در نوع خودش‌ بی‌نظیر بود و مشابه آن جایی پیدا نمی‌شد،در فرانسه هم همین‌طور. با بررسی و تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیدند که بهتر است آموزش موسیقی‌ را از دو سالگی آغاز کنند،اما بچهء دوساله که نمی‌تواند با ساز کار کند و در این مورد هم فکر کردند و تصمیم گرفتند برای این کودکان‌ سازهای مخصوصی درست کنند که شبیه به اسباب‌بازی‌های‌ معمول باشد،نشکند و از نظر اندازه مناسب باشد و... *در مورد آموزش موسیقی به دختران و پسران چه‌ ملاحظاتی هست؟آیا تفاوتی بین آنها از نظر آموزش‌ موسیقی وجود دارد؟ از لحاظ کلی«موسیقی»موسیقی است و جنسیت نمی‌شناسد اما اینکه چه سازی بزنند تفاوت‌هایی هست،مثلا به تجربه ثابت شده‌ که در ویولن دخترها کمتر موفق بوده‌اند و یا برخی سازها اصولا مردانه هستند مثل«فاگوت»یا«توبا»یا«هورن»،چون قدرت‌ بیشتری برای نوازندگی اینها لازم است. به‌ هر حال به عنوان جمع‌بندی باید عرض کنم که اگر می‌خواهید برای کودکان به‌طور اساسی و اصول فکری بکنید،در تصمیم‌گیری‌ عجله نکنید؛ابتدا او را با دنیای موسیقی از طریق گوش دادن به‌ آثار مختلف موسیقی(غربی و ایرانی)و با سازهای مختلف آشنا کنید و ضمن اینکه هوای او را دارید اجازه بدهید خودش مسیرش‌ را انتخاب کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.