Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی ایران: آموزش موسیقی سنتی ایران و آموزش

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، آموزش موسیقی سنتی ایران ، موسیقی سنتی ایران و آموزش ، آموزش ، موسیقی ایران آموزش موسیقی سنتی ، موسیقی ایران ، ایران آموزش موسیقی سنتی ایران ، ایران ، هنری ، حافظه

خلاصه ماشینی:

"بدیهی است که بررسی موسیقی می‌بایست همواره به‌ دور از غرض‌ورزی‌ها،جبهه‌گیریهای عصبی،و برخوردهای‌ یکسوگرانه باشد؛تا دوستداران این هنر را در شناخت سالم‌تر و عمق‌تر یاری رساند. ولی باید این واقعیت را نیز پذیرفت که یکی از علل بزرگ بروز مشکلات کنونی‌ موسیقی ایران،بحرانی است که در زمینه آمزش آن در این‌ سال‌ها به وجود آمده است. آموزشی که پیوندهایش را با اسلوب‌های خود را در عرصه‌های سنتی و دیرینه از دست داده؛و جایگزین کردن‌ اسلوب‌های نوینی که مبتنی بر فرهنگ غیر ایرانی و عمدتا غربی بوده نیز،درد آن را درمان نکرده و موسیقی‌دان‌های‌ برجسته‌تر،به بار نیاورده به گمان ما،علت اصلی وجود چنین‌ تعارضاتی،عدم شناخت ویژگی‌های موسیقی ماست. به عنوان مثال،آیا تقویت بینایی(نت‌خوانی و سلفژ)همانقدر که برای یک نوازنده‌ی غربی در یک ارکستر اهمیت دارد،برای‌ یک نوازنده‌ی دو تار خراسانی،و یا خواننده سنتی ایران نیز مهم است؟و آیا چنین تفاوت‌هایی،ملاک قوت و ضعف اجرا کنندگان آن نوع موسیقی‌ها است؟می‌دانیم که هر موسیقی‌ دارای ویژگی‌هایی است که برای آموزش درست و سنجیده، و یا به قولی آن،می‌بایست بدان خصوصیات توجه نمود. البته شنیدن و تقویت بعد شنودی هم،بخشی از این‌ روش آموزشی است،ولی تمامی آن نیست؛چرا که دیدن‌ استاد و پنجه و مضراب او،کیفیت آنچه که ارائه می‌دهد، حس معنوی موسیقی استاد،درک فلسفه‌ی استاد،و فهم‌ جان کلام او،بخش‌های اساسی‌تر این آموزش است. گفته‌ می‌شود استاد ابو الحسن صبا-که خود پرورش یافته‌ی همان‌ شیوه‌ی آموزشی کهن موسیقی سنتی می‌باشد-نزدیک به‌ سه هزار شاگرد داشته است. همانطوری که برای شناخت زبان فراسی می‌بایست قواعد دستوری و گنجینه واژگانی خود این زبان را فراگرفت،برای‌ شناخت موسیقی سنتی ایران نیز باید اصول و قواعد خود این‌ موسیقی را آموخت."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.