خلاصه ماشینی:
"آیا منظور شما موسیقی سنتی ایران است یا آن چیزی که به آن میگویند موسیقی ملی؟!اگر مایل هستید در مورد تقسیم بندی انواع موسیقیای که در ایران وجود دارد صحبت بفرمایید؟ البته من بارها در مصاحبههای مختلف گفتم، و آنقدر گفتم که الان،به تدریج دیگران هم چیزی را که بارها گفتهام،تایید میکنند و کم کم از به کار بردن کلمهی «سنتی»در موسیقی پرهیز میکنند.
ببینید،ما باید اینها را از هم تفکیک کنیم،و بهطور فنیتر قضیه را مورد بحث قرار دهیم«فنیتر»قضیه این است:شما وقتی که راجع به موسیقی ایرانی صحبت میکنید یا موسیقی اصیل ایرانی،موسیقی اصیل ایرانی یک خطی برای خودش دارد،خطی دارد که شما با آن خط تشخیص میدهید که این موسیقی ایرانی است.
بعد از یکی از دوستان ما که خواهر بزرگ من در حقیقت رفت و آمد داشت و ما باهم رفتوآمد خانوادگی داشتیم،این دختر خانم آمد،دید که من با این ویولون اسباب بازی آهنگ را مینوازم،آمد به مادرم گفت که خانم خرم،همایون به نظرم استعداد دارد و حیف است که هرز برود.
برای اینکه کسی که آهنگساز میشود،کسی است که روی موسیقی خودش خیلی خوب شناخت پیدا میکند،روی این موسیقی خیلی مداقه میکند.
ولی آنچه که هست، این است که کسانی که روی موسیقی ایرانی کار میکنند، آنقدر جاذبه سازندگیشان باید زیاد باشد که آن جوانی که متوجه موسیقی پاپ هست،بهطور طبیعی معطوف بشود به موسیقی اصیل ایرانی.
بنابراین کسانی که دلشان میخواهد موسیقی اصیل ایرانی بتواند خیلی بیشتر در بین جوانان انتشار پیدا کند باید سعی کنند سازندگیهای بهتری انجام بدهند و آنوقت محیط خود به خود برای تشویق اینگونه موسیقیها آماده خواهد شد."