Skip to main content
فهرست مقالات

نمایه توسل و نیایش در موسیقی کلاسیک غرب (تلخیص از نوشته های راجر کیمی ین)

نویسنده:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، نمایه توسل و نیایش، نیایش در موسیقی کلاسیک، کانتات، نوشته‌های راجر کیمی‌ین، نوشته‌های راجر کیمی ین، راجر کیمی‌ین، موسیقی کلاسیک غرب، باروک، تلخیصی از نوشته‌های راجر

خلاصه ماشینی:

"پس از او در اواخر دوره رنسانس جیووانی گابری‌یلی موتت‌ زیبایی به نام:دست بزنید(پلائودیته)در سال 1597 م‌ به وجود می‌آورد که این اثر در حقیقت یکی از شگفتی‌های‌ موسیقی با نمایهء توسل و ستایش است،راجر کیمی‌ین در مورد این اثر چنین می‌نویسد:برای برگزاری آیینی شاد در کلیسای سن‌مارکو به نگارش درآمده است،متن لاتین این‌ موتت،دعوتی است به نیایش پروردگار،و دربارهء ویژگی‌ فنی این اثر در ادامه مطلب می‌نویسد:موتت پلائودیته‌ با بافت هوموفونیک و نیز سونوریته‌های متضادش در مرز میان سبکهای رنسانس و باروک آغازین قرار می‌گیرد. یوهان سباستین باخ از شاخص‌ترین آهنگسازانی است‌ که در این دوره نمایه‌های توسل و ستایش را در آثار خود به کار می‌گیرد او کردو زیبایی دارد در دو موومان‌ متضاد که در مس‌سی‌مینور در 1733 م جای داده،یکی‌ به نام تصلیب(کروسیفیکوس)که به صلیب کشیده شدن‌ حضرت مسیح(ع)را در آن با بیانی شگرف و ژرف از اندوه‌ زمان مصلوب شدن مسیح(ع)می‌توان شاهد بود و دیگری‌ به نام«رستاخیز»(ات رزوکست)که تمامی درک و دریافت‌ آهنگساز از لحظهء عروج مسیح و شادمانی درونی خود را با بیانی سرورانگیز به منصهء ظهور می‌گذارد. (همان منبع،ص 266) در این دوره نوع دیگری از موسیقی نیایش پدید آمد که آن را کانتات می‌گویند،که وسیلهء اصلی بیان‌ موسیقایی در آیین کلیسای لوتری بود،در آیین‌ کلیسای لوتری برای هر یکشنبه و مناسبت مذهبی، خواندن بخشهایی معین و گوناگون از کتاب مقدس‌ و رساله‌های انجیل مرسوم بود و متن کانتاتهای ویژهء این روزها و مناسبتها نیز به این بخشها و رساله‌ها بستگی داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.