نویسنده: صدیق، حسین محمد رضا؛
بهمن 1383 - شماره 35 (4 صفحه - از 31 تا 34)

"اکثریت این افراد از تحصیلات پیشرفته و سطح بالایی برخوردار نیستند،ولی به دلیل تلاشها و علایق فردی شناخت قابل اعتمادی نسبت به بیشتر موضوعات موسیقی زادگاه خود داشته و برخی از آنان گردآوریهای نسبتا خوبی را نیز در رابطه با نغمات به انجام رساندهاند. بخش زیادی از اینگونه اطلاعات الزامی در تحقیقات میدانی به هیچ وجه در تحصیلات دانشگاهی کشور لا اقل تا پایان مقطع کارشناسی موسیقی قابل احراز نیست و اطلاعات جسته و گریختهای که از طریق دروس دانشگاهی کسب میشود،در صورت عدم توانمندی و هوشمندی و نیز انگیزههای قوی دانشجویان نمیتواند در تحقیقات میدانی نقشی تعیینکننده و راهگشا داشته باشد،مگر اینکه فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیلات مواد و موضوعات خاص را مجددا مورد بررسی و مطالعه قرار داده و براساس روشها و نظاممندیهای تحقیقات میدانی(خواه موسیقی و یا دیگر حوزههای فرهنگ مردم)مطالعات سازمانیافته و تعریفشدهء خاصی را در دستور آموزشهای جدی خود قرار دهند. اتنوموزیکولوگها نیز که بهتر از هرکس از میزان فهم و کمالات این آقایان نسبت به فرهنگ موسیقی بومی و اساس علم مویسقی آگاهاند،در معرض تخریب و توهین آشکار و غیرآشکار این نخوانده ملاها قرار میگیرند،طبیعی است احساس نمایند که باید گروه خود را جهت دفاع از حرمت، دانش و شأن علمی خود از دیگران جدا سازند. این وضعیت ناخوشایند و جو سوء ظن و عدم اعتماد نتیجه مستقیم رفتار کسانی است که طی چند سال اخیر به خاطر کمبودها و بیظرفیتیهای ذاتی و تغییر چهره،با پزهای آنچنانی و فریب برخی مسئولین ساده لوح نسبت به سطح دانش خود،در خفا به تخریب شأن و منزلت و تلاشهای مخلصانهء دیگر محققان پرداخته و با زد و بندهایی که بیشتر مربوط به حرفههای تجاری و دلالی است به سم مهلک در میان پژوهشگران و پژوهشهای موسیقی تبدیل شده و با وقاحتی عیان،حقوق معنوی و مادی دیگر پژوهشگران را پایمال میسازند."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)