Skip to main content
فهرست مقالات

از بدیهه گرایی تا ردیف خوانی

نویسنده:

(3 صفحه - از 8 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : آواز ، نوا ، اصفهان ، موسیقی ، مکتب ، مکتب اصفهان ، نوازندگی ، تاریخ موسیقی ایران ، شهناز ، ردیف

خلاصه ماشینی:

"تا جایی که می‌توان گفت بسنده کردن این نوازندگان‌ به داده و یافته‌های مکتب اصفهان،نوازندگی این بزرگان را تا سر حد نوعی سبک شخصی و حتی مهجور تقلیل می‌داد،ضمن‌ اینکه باز هم نوازندگان اصفهانی بر کنار از تأثیر آواز نبودند؛ نایب اسد الله متأثر از نوع نوا و آوای آواز«سید عبد الرحیم‌ اصفهانی»می‌شود و کسایی نیز به گفته خود بیش از آنکه‌ تحت تأثیر«نوایی»،شاگرد خلف نایب،باشد درس آموخته و تأثیر یافته از«تاج اصفهانی»است. در این دوره که تاج به‌ شیوه نوینی در قلمرو آواز اصفهان(و مکتب سید عبد الرحیم‌ اصفهانی)دست می‌یابد. گو اینکه شیوه مرصع‌خوانی تاج‌ که خود در دوره نخست تحت تأثیر کلام‌[تاج‌]در جواب آواز بود،به آوا و نوای ساز،نوازنده و جواب وی تسری می‌یابد و شیوه‌ مرصع که سنتی دیرینه در مکتب اصفهان دارد،در چنته و پنجه‌ شهناز تبدیل به مرصع‌نوازی می‌شود. این است سیر تطور شهناز در شیوه‌های جواب آواز،اما دوره‌ سوم شهناز درواقع بازگشتی استعلایی به دوره نخست،دوره‌ای‌ که تحت تأثیر نام تاج‌اصفهانی و دقایق و ظرایف مکتب اصفهان‌ است. در دوره سوم وی با استفاده آگاهانه از آن عناصر در قلمرو نوازندگی و جواب آواز،در کنار هم‌نوازی با برخی خوانندگان‌ جواب(اما اصیل)،صدای پرتحرک مخملی و منعطف علی‌ رستمیان شاگرد خلف تاج‌اصفهانی را برای احیای مکتب اصفهان‌ برمی‌گزیند. مجموعه حاضر اثری بی‌بدیل است،چرا که کمتر مجموعه‌سازی‌ آوازی در تاریخ موسیقی ایران با هدف اجرا مو به موی ردیف،ضمن‌ تأکید بر عنصر بداهه(بدیهه‌گرایی در خوانندگی و نوازندگی)و نیز توجه به ضربی‌خوانی و ضربی‌نوازی،امکان عرصه پیدا کرده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.