خلاصه ماشینی:
"از طرف دیگر،اگر وظیفهی اساسی معلم را در ارائهی آموزشهای قصد شده،فراهم کردن زمینهی مناسب برای مشاهدهی عینی پدیدهها،شامل واقعیتها،حوادث،مواد و کسب تجربههای دستاول توسط مخاطبان در حین آموزش بدانیم[ادوارد ویکتور،1997]،ضرورت توجه بنیادین به اجرای فراگیر و مطلوب آموزشهای هدفمند در سطح آموزشوپرورش ایران بیش از پیش مشخص میشود و یافتن راهها و ابزارهای آموزشی و پرورشی که بتواند در آموزش برنامهی قصد شده به معلم کمک کند،اهمیت ویژهای مییابد.
طراحی و اجرای بازدیدهای علمی-آموزشی و عملی در فرایند تعلیم و تربیت، فرصت مناسبی به معلم میدهد تا با ایفای مطلوب نقش خود،دانشآموزان را به کسب تجربههای دستاول از طریق مشاهدهی عینی پدیدهها،دستورزی در پدیدههای طبیعی و شناخت چگونگی ایفای نقش صحیح و واقعی خود در جامعه،سوق میدهد و شهروندانی توانمند در تولید دانش و بهرهگیری از دانشهای تولید شده،تربیت کند و آموزش دهد.
در طراحی اجرای یک بازدید علمی،باید توجه داشت که موارد زیر به صرف وقت نیاز دارند: -جلب موافقت والدین دانشآموزان،مسؤولان آموزشگاه و ادارهی آموزش و پرورش منطقه،و انجام تمهیدات لازم، مکاتبات و پیگیریهای مربوطه؛ -بازدید مقدماتی معلمان از منطقه،برای اجرای بهینهی بازدید علمی،قبلا خود شخصا از محل موردنظر بازدید،از نظر مسیر، امکانات و تمهیدات لازم؛ -طراحی آموزشی برنامهی بازدید علمی که معمولا طی یک دورهی آموزشی به صورت موردی انجام میشود؛ -بازدید اولیهی ایستگاه و منطقهی موردنظر به محض رسیدن، برای اجرای برنامهی طراحی شدهی بازدید علمی، -ارائهی آموزشها و مهارتهای موردنظر در حین بازدید علمی؛ -ارائهی گزارش بازدید و بازنگری فعالیتهای آموزشی و عملی انجام شده در حین بازدی علمی توسط معلمین و دانشآموزان."