چکیده:
کسب وکارهای حرفه ای موسوم به دانشبنیان علاوه بر آنکه در اقتصاد سهم بزرگ و درحاال رشادی از جنباۀ خلا
ارزش فراوان به خود اختصاص میدهند، ارتقای قابلیت صادرات اقتصاد ایران را نیز موجب میشاوند. ایا مقالاه باا
بهرهگیری از روش پژوهش کیفی و تمرکز بر نظریۀ داده بنیاد و روش مصاحبۀ عمی مدل کارآفرینی مبتنی بر دانش،
صنعت خودر و ایران را بررسی میکند. در ای مطالعه با 18 نفر از کارشناسان و صاحبنظران، انجما خودروساازان،
شرکتهای دانشبنیان تامی کنندۀ قطعات، مصاحبه شده است. برپایۀ نتایج پژوهش، با وجود ظرفیات فاراوان خلا
ارزش در کسبوکارهای دانشبنیان صنعت خودرو، هنوز به ظرفیت اقتصادی پتانسیل کاارآفرینی و آماوزش نیار وی
انسانی در تامی قطعات خودر و اقتصاد ایران توجه نشدهاست. به بیان دیگر، تنظیمگری در ایا بخاش باا خاهاای
بسیاری مواجه است و فرصت بی المللی سازی کسب وکارهای حاضر در ای بازار همواره ازدسات رفتهاسات. بسانده
نمودن به بازار محدود و انحصاری ازجمله تهدیدهای پایشر وی ایا صانعت اسات. نباود قطعیات، نباود تقاارن و
هزینههای زیاد معاملاتی که از خصوصیات ذاتی دانش و فناوری است، از دیگر مشکلات پیشر و است. بنابرای ، ای
مسئله خود میتواند باعث تفاوت در ارزیابیها و سنجش ارزش مورد انتظار ایدههای جدید شود. پیشنهاد سیاستی ای
تحقی تمرکز دولت بر تنظیم، مقرراتزدایی و هرگونه تسهیل است که منجر به رشد کارآفرینی و رشد دانش محور
شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج حکایت از آن دارد که با وجود ظرفیت بالای خلق ارزش در کسب و کارهای دانش بنیان صنعت خودرو، هنوز این ظرفیت اقتصادی، پتانسیل کارآفرینی و آموزش نیروی انسانی در صنعت فنافرینی تأمین قطعات خودرو اقتصاد ایران مورد توجه قرار نگرفته است.
مسئلۀ پژوهش حاضر این است که مدل کارآفرینی مبتنی بـر دانـش در صـنعت خودرو ایران با تمرکز بر شرکت های دانش بنیان پشتیبان و تأمین کنندۀ قطعات چگونه است .
با توجه به ایـن مـوارد کـارآفرینی دانش بنیـان از دیدگاه برخی از صاحب نظران پژوهش عبارت است از: «فعالیت های خلاقانه مبتنی بر دانش در صنعت خودرو، توسعۀ کسـب وکار و درآمد در صنعت خودرو، خلاقیت و نوآوری در روش ها، منابع ، معماری ، طراحـی ، تـأمین و بـازار»، «خلـق ایـده هـا، طرح هـا و محصولات جدید، اتکا به دانش ضمنی و رسمی کارآفرینان در یک نظام اقتصادی آزاد و رقابتی ، وجود انگیزه های فـردی کـافی ، خصوصی بودن ، همانند صنایع خودروسازی موفق و پیشرفتۀ جهان ، فعالیت در فضای رقـابتی ، انگیـزۀ بسـیار زیـاد بـرای بهبـود مستمر»، «ورود خودروهای الکتریکی ، خودروهای خـودران و بـه کارگیری هـوش مصـنوعی و IOT، رضـایت مشـتریان ، حفـظ محیط زیست ، ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت ها ازسوی حوزه های دانش بنیان ، ایجاد فرصت بـرای شـرکت هـای دانش بنیـان در راستای پاسخگویی به نیازهای صنعت خودرو»، «شناخت بیشتر از صنعت خودرو و دامنۀ آن ، افزایش بهینگی صنعت خودرو، ورود به حوزۀ "های تک " و "قطعات الکترونیک "، فناوری های نوین (خودروهای هیبریدی )»، «به کارگیری توان فنی و مهارتی نیروی انسانی ، دارای قابلیت تولید انبوه ، حضور مدیریت علمی »، «خدمات یکپارچۀ محصول ، افـزایش ارزش خـودرو و کـاهش هزینـه ، استفادۀ نوآورانه از منابع ، بهره برداری از فرصت ها، تخصیص دوبارۀ منابع » (یافته های تحقیـق ).
What technology enabled services impact business models in the automotive industry?
Knowledge management capabilities and organizational risk-taking for business model innovation in SMEs. Journal of Business Research.
New business models and the automotive industry.