چکیده:
چکیده
هر نوع رفتاری که از ارزشهای پذیرفته شده جامعه به دور است (با توجه فرهنگک) و دارای تکرار شدت و
کاهش کارایی فرد همراه است. پایبندی به ضابطهها در یک گروه اجتماعی باعث تداوم آن میشود.
انضباط اخلاق کلاس درس است و بدون آن کلاس تبدیل به یک ازدحام یا غوغا میشود.
هر رفتار انسان» از جمله محصل,ء هدف دارد یا هدف گردان است. دانش آموزان» عملی را بیهدف انجام
نمیدهند بلکه میخواهند با آن عمل خود نیاز یا نیازهایی را ارضا کنند. بنابراین» باید هدفها و نیازهای
ایشان را شناخت و جدی گرفت. مثلا اگر رفتار نامطلوبی از دانش آموزی سر بزند نباید تنها جلب توجه را
علت آن رفتار بدانیم کاربرد اصول و تدابیری میتواند به ما کمک کند که از رخ دادن مشکلات رفتاری
جلوگیری کنیم یا آنها را به حداقل برسانیم.
خلاصه ماشینی:
تعريف انضباط از نظر عملياتي عبارتست از انضباط نقطه اتکاي تعليم و تربيت است و بي انضباطي تعادل ارتباطي بيانضباطي: هر نوع رفتاري که از ارزش ها پذيرفته شده جامعه به دور است (با توجه به فرهنگ ) و داراي تکرار و شدت و مداومت است و در زمان ها و مکان ها متعدد اتفاق ميافتد و همچنين رفتاري است که با درماندگي و کاهش کارايي فرد همراه است (اصغريپور، حميد، ١٣٨٠، کليات راهنمايي و مشاوره ، ص (126 568 بيانضباطي رفتاري است که از طرف تعدادي از دانش آموزان انجام ميشود و مشکلاتي را براي فرد و معلم بوجود مي آورد و معلم او در راه رسيدن به هدف که ارتقاي تحصيلي دانش آموز است با مشکل روبرو ميکند و مانع از پيشرفت کار تحصيلي ميشود و رفتار آنان نامعقول و نامنظم است (ايزابل ، کلاک، ص ٨٥-٨٠).
با وجود تعاريف بالا بيانضباطي را ميتوان اين گونه تعريف کرد: انجام دادن هر عمل يا رفتار پذيرفته نشده و نامعقول توسط دانش آموز که سازماندهي مدرسه وکلاس را مختل يا تهديد به اخلال مي کند و باعث کاهش کارايي معلم و دانش آموزان شده و معلم را در رسيدن به هدف اصلي خود باز ميدارد.
علل بيانضباطي دانش آموزان بروز رفتارهايي از دانش آموزان که انضباط کلاس را مختل ميکند تنها به معلم ، کلاس درس مربوط نيست بلکه علل ديگري نيز نظير عوامل آموزشگاهي، خانوادگي، اجتماعي وجود دارند که به طور مستقيم يا غيرمستقيم زمينه را براي رفتارهاي مخرب دانش آموزان فراهم ميکنند.