چکیده:
دکتر برندن کوک، معلم، نویسنده، هنرمند،
روشنفکر و منتقد بهائی در دهۀ 1970 در
خانواد های بهائی در غرب کانادا به دنیا آمد. او
مدرک دکترای خود را در رشته تاریخ و ادبیات
انگلیسی از دانشگاه تورنتو در کانادا دریافت
کرد. برندن کوک باتوج هبه ندای وجدان، جذب
تعالیم و شعارهای بهائیت گردید و با اعتقاد
به آن، حدود 30 سال عضو جامعۀ بهائیان
کانادا بود و در گروه ها و حلق هها و محافل دعا
و مطالعاتی بهائیت حضور داشت. او در تمام
این سا لها سعی داشت دربارۀ اعتقادات خود
تحقیق نماید و هر مطلبی را به سادگی نپذیرد.
در سال 1994 با گروه روشنفکران بهائی، در
سایت تالیسمان، آشنا شد و شروع به همکاری
و قرار دادن مطلب در سایت تالیسمان نمود.
کوک به دلیل ارتباط با روشنفکران بهائی و انتشار
مقالات انتقادی، مورد سوءظن رهبری بهائیت
در حیفا ) بیت العدل( قرار گرفت و به صورت
غیررسمی از جامعۀ بهائی کنارگذاشته شد.
کوک به عملکرد تشکیلات بهائی اعتراض
جدی دارد. به عدم امکان حضور زنان در
بالاترین سطح رهبری بهائیت ( بیت العدل)
معترض است و آن را خلاف ادعای« تساوی
حقوق زن و مرد در بهائیت» می داند. کتاب
ب هاصطلاح آسمانی بهائیان )اقدس( را
تاری خمصر فگذشته و غیرقاب لاجرا م یشمارد. از
اینکه رهبری بهائیت به پیروان خود دستور م یدهد
چگونه باید فکر کنند اعتراض داشته و آن را
خلاف عقل و دلیل نبود آزادی اندیشه در بهائیت
می داند. کوک تعلیم« عدم دخالت در سیاست و
و» را صحیح نمی داند. او در داستان هایش که به زبان طنز نگاشته به مصون از
خطا بودن بیت العدل، سوءاستفاده بیت العدل
از تعصب قشری برخی از پیروان، طرد و اخراج
بهائیان به دلیل همفکر نبودن آ نها با بیت العدل
و اذیت و آزار بهائیان اخراج شده اشاره می کند و
اینگونه حرکات را مغایر عقل و اخلاق میشمارد.
در این مقاله با برخی از مواضع انتقادی برندن کوک
آشنا می شویم.
Dr. Brendan Cook, Baha'i teacher, writer, artist, intellectual and critic, was born in the 1970s to a Baha'i family in Western Canada. He received his PhD in History and English Literature from the University of Toronto in Canada. According to the call of conscience, Brendan Cook was attracted to the teachings and slogans of Baha'i faith, and believing in it, he was a member of the Canadian Baha'i Community for about 30 years and was present in Baha'i prayer and study groups and circles. In all these years, he tried to research about his beliefs and not to accept everything easily. In 1994, he got acquainted with the group of Baha'i intellectuals on the Talisman website and started collaborating and posting content on the Talisman website. Cook was suspected by the Baha’i leadership in Haifa (Beit al-Adl or UHJ) and was unofficially expelled from the Baha’i community due to his contacts and communications with Baha’i intellectuals and the publication of critical articles. Cook has a serious objection to the performance of the Baha'i organization. He objects to the impossibility of the presence of women at the highest level of Baha'i leadership )Bait al-Adl: UHJ( and considers it against the claim of "equal rights of men and women in Baha'i". The so-called Heavenly Book of the Baha’is )Aqdas( is outdated and Inapplicable. He has objected to the fact that the Baha'i leadership instructs its followers on how they should think and considers it to be against reason and the reason for the lack of freedom of thought in Baha'ism. Cook does not consider the teaching of "non-interference in politics and obedience to govern- ments" to be logical and correct. In his stories, in a humorous language refers to the infallibility of the universal House of Justice )UHJ(, the abuse of UHJ from the hard bigotry of some followers, the rejection and expulsion of Baha'is because they do not agree with the House of Justice, and the persecution of the expelled Baha'is. He considers such actions contrary to reason and mo- rality measures. In this article, we get to know some of Brendan Cook's critical positions