چکیده:
زمینه و هدف: دوجانبهگرایی سازمانی قابلیت سازمان برای ایجاد، انتشار و عمل براساس دانش تولید شده و اکتشاف و انتفاع فعالیتها در عرصه مربیگری برای تولید یادگیری سازمانی دوجانبه مورد نیازمیباشد. در پژوهش حاضر، پژوهشگران برآنند تا الگوی خطمشی مربیگری دوجانبهگرا با رویکرد انکشاف، انتفاع را برای سازمانهای دولتی پیشنهاد دهند. روش: در این پژوهش روش پژوهش کیفی، نظریه داده بنیاد است و برای گردآوری دادهها بر مبنای نمونهگیری هدفمند مصاحبههای عمیق و نیمه ساختارمند با خبرگان دانشگاهی و اجرایی موضوع انجام گردید. سپس برمبنای کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی و استفاده کارا و اثربخش از نرمافزار تحلیل کیفی (MAXQDA. PRO. 2018. 1) دادهها مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافتهها: مقولههای اصلی"اهداف اجرایی برنامه مربیگری دو جانبه گرا"، "مولفههای راهبردی مرتبط با مربیگری" "عوامل تسهیل کننده و بازدارنده"، "حوزههای اثرگذار داخلی سازمان"و نیز مقوله محوری"مربیگری" استخراج گردید، که منجر به پیامدهای این الگوی اکتشافی درقالب مقوله "مربیگری دوجانبه گرا" شده است. نتیجهگیری: الگوی موردنظر در این پژوهش، حاکی از این است که، سازمانها میتوانند با در نظرگرفتن اهداف خود، این الگو را اجرایی کنند.
Background and Aim: Organizational Mutual Orientation The ability of an organization to create, disseminate and act on the basis of the knowledge produced and the exploration and benefit of activities in the field of coaching is required to produce mutual organizational learning. In the present study, researchers intend to propose a model of reciprocal coaching policy with a development approach, profitability for government organizations.Method: In this research, the qualitative research method is data foundation theory and in order to collect data based on purposeful sampling, in-depth and semi-structured interviews with academic and executive experts were conducted. Then, the data were analyzed based on open, pivotal and selective coding and efficient and effective use of quality analysis software (MAXQDA.PRO.2018.1).Findings: The main categories of "Executive Objectives of Bilateral Coaching Program", "Strategic components related to coaching", "Facilitating and deterrent factors", "Internal influential areas of the organization" and also the central category of "coaching" are extracted. Which has led to the consequences of this exploratory model in the form of "reciprocal coaching".Conclusion: The model in this study suggests that organizations can implement this model by considering their goals.