چکیده:
هدف از تحقیق حاضر نقش مدیریت ارتباط مشتری و رضایت مشتری بر عملکرد مالی شرکت میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه شرکتهای پخش مواد غذایی و لبنی در استان خراسان رضوی میباشد، نمونه آماری شامل مشتریان شرکتهای پخش مواد غذایی و لبنی به وسیله جدول مورگان 384 نفر انتخاب شد و به روش تصادفی در دسترس در بین جامعه آماری توزیع شد این پژوهش از نظر روش توصیفی و از نظر نوع همبستگی میباشد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل 8. 8 استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت ارتباط با مشتری بر عملکرد مالی شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین رضایت مشتریان بر عملکرد مالی شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
کلمات کليدي: مديريت ارتباط با مشتري، رضايت مشتريان ، عملکرد مالي، شرکت هاي پخش مواد غذايي و لبني ١ کارشناس ارشد مديريت مالي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد نيشاپور، ايران ١- مقدمه امروزه در دنياي کسب و کار مديران تشخيص مي دهند که مشتريان هسته يک بازاريابي هستند و اينکه موفقيت يک شرکت وابسته به پيش بردن ارتباط مؤثر با آنهاست مديريت ارتباط با مشتري فلسفه ي تجاري و قديمي است که با گسترش و پيشرفت فناوري اطلاعات دوباره متولد شده است .
با توجه به موارد بيان شده هدف اصلي پژوهش اين است که مديريت ارتباط با مشتري و رضايت مشتريان چه تاثير بر عملکرد مالي شرکت دارد؟ ٢- مباني نظري و توسعه فرضيه ها الف ) مديريت ارتباط با مشتري مديريت ارتباط با مشتري به همه فرآيندها و فناوري هايي گفته مي شود که در شرکت ها و سازمان ها براي شناسايي، ترغيب ، گسترش ، حفظ و ارائه خدمت به مشتريان به کار مي رود.
٣- پيشينه پژوهش شيباني تذرجي و همکاران (١٣٩٧) در تحقيق خود به بررسي تأثير تمرکز مشتري براجتناب مالياتي با درنظر گرفتن سهم بازار شرکت پرداختند و نشان دادند که سطح تمرکز مشتري بر عملکرد عملياتي، ريسک جريان نقدي و سياست هاي مالي شرکت تأثير ميگذارد، از اين رو انتظار ميرود ميزان مشارکت در فعاليت هاي اجتناب از ماليات را نيز تحت تأثير قرار دهد.
٦- نتيجه گيري اين تحقيق با هدف بررسي تاثير مديريت ارتباط با مشتري و رضايت مشتريان بر عملکرد مالي شرکت مورد بررسي قرار گرفت .
Ahmedd, (2022), The impact of negative customer engagement on market-based assets and financial performance, Journal of Business Research, Volume 138, January 2022, Pages 422- 435.