چکیده:
امروزه صادرات یکی از مهمترین مولفههای بهبود عملکرد سازمانهای تولیدی محسوب شده و مدیران این سازمانها همواره در پی توسعه بازاریابی بین الملل و عملکرد صادراتی خود میباشند. بنابراین شناسایی عوامل تاثیرگذار بر توسعه عملکرد صادراتی میتواند بردستیابی سازمان به اهدافش کمک کند. در تحقیق حاضر، تاثیر قابلیتهای سازمانی آنلاین بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی صادراتی مورد بررسی قرار گرفت. در تحقیق توصیفی- پیمایشی حاضر، برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه استاندارد شامل 26 سوال استفاده شد. از میان تعداد 417 نفر جامعه آماری کارشناسان بازاریابی، بازاریابان و مدیران سطوح مختلف شرکت مارال چرم، تعداد 201 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری که قابلیتهای سازمانی آنلاین به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی صادراتی بر عملکرد صادراتی تاثیرگذار است. در این میان، تاثیر قابلیتهای سازمانی آنلاین بر عملکرد صادراتی 0. 51، بر قابلیتهای بازاریابی صادراتی 0. 62 و تاثیر قابلیتهای بازاریابی صادراتی بر عملکرد صادراتی نیز 0. 69 بود.
خلاصه ماشینی:
کلمات کليدي: قابليت هاي سازماني آنلاين ، بازاريابي صادراتي، عملکرد صادراتي ١ دانشجوي کارشناسي ارشد، مديريت فناوري اط لاعات ، گرايش سيستم هاي اط لاعاتي پيشرفته ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ٢صمفدادرشس ت گ،رتوهه رامدن يريايت رافن ناوري اط لاعات ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد صفادشت ، تهران ، ايران ١- مقدمه امروزه اينترنت و توسعه فناوري اطلاعات ، موجب بهبود و عمليات تجاري بين المللي شده است .
بنابراين سؤال اصلي تحقيق حاضر را ميتوان به اين صورت مطرح ساخت : قابليت هاي اينترنتي سازماني با توجه به نقش ميانجي قابليت هاي بازاريابي صادراتي شرکت مارال چرم دارد؟ ٢- چارچوب نظري برخي محققان بر اين باورند که تئوري مبتني بر منابع درخصوص چگونگي دستيابي سازمان ها به مزيت رقابتي در محيط تجاري متلاطم توضيحات کافي ارائه نداده است .
٣- پيشينه تحقيق کارخانه (١٣٩٨) تاثير بازارگرايي فعال و نوآوري ارزش آفرين بر عملکرد صادراتي را با توجه به نقش ميانجي متغيرهاي آشفتگي بازار و قابليت هاي بازاريابي مورد بررسي قرار داد.
رايان جين و کيم (٢٠٢٠) تاثير قابليت هاي اينترنتي سازماني بر عملکرد صادراتي با توجه به نقش ميانجي قابليت هاي بازاريابي صادراتي و تعديلگر پيچيدگي محصول و شدت رقابت مورد بررسي قرار دادند.
(2021), "Cross-border e-commerce as a foreign market entry mode among SMEs: the relationship between export capabilities and performance", Review of International Business and Strategy, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
(2021), "Dimensions of dynamic marketing capability and export performance", Journal of Knowledge Management, Vol. 25 No. 5, pp.
, 2020, Marketing capabilities and international new venture performance: The mediation role of marketing communication and the moderation effect of technological turbulence, Journal of Business Research, Vol. 107, PP: 25-37.