Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد الگوی دریافت مفهوم در آموزش آرایه های ادبی

نویسنده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

کلیدواژه ها :

کنایه ،فرضیه ،آرایه‌های ادبی ،تلمیح ،برنامه‌ی درسی ،ساختار محتوا ،اهداف درس ،زیبایی کلام ،تفکر استقرایی ،پیش سازمان‌دهنده ،شناسایی مفهوم ،ارزیای مفاهیم ،تحلیل تفکر ،اصول آموزشی و مراحل تدریس

کلید واژه های ماشینی : کاربرد الگوی دریافت مفهوم، آرایه‌های ادبی، آموزش آرایه‌های ادبی، درس آرایه‌های ادبی، الگوی دریافت مفهوم در آموزش، الگوی دریافت مفهوم، تدریس، کاربرد، تلمیح، مفهوم

اهداف و ساختار محتوای کتاب‌های زبان و ادبیات فارسی به لحاظ پیروی از نگرش‌های نوین در امر برنامه‌ریزی طوری تنظیم و تدوین شده‌اند که‌ برای موفقیت در تدریس،شیوه‌های نوینی را می‌طلبند.همان‌طور که در شماره‌های 54 تا 55 ملاحظه شد،طی سلسله مقالاتی کاربرد الگوهای نوین‌ تدریس در آموزش زبان و ادبیات فارسی تشریح و تبیین گردید،یکی از این الگوها،الگوی دریافت مفهوم است که در این شماره کاربرد آن را در درس‌ آرایه‌های ادبی به دلیل انطباق با ماهیت آن نشان داده‌ایم.

خلاصه ماشینی:

"به طرح شماره‌ی 2 توجه کنید: @مرحله‌ی اول *بررسی نمونه‌های ارائه شده: 1- ما قصه‌ی سکندر و دارا نخوانده‌ایم‌ از ما به جز حکایت مهر و وفا مپرس 2- حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج‌ فکر معقول بفرما گل بی‌خار کجاست 3- مزرع سبز فلک دیدم و داس مه‌نو یادم از کشته‌ی خویش آمد و هنگام درو 4- یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد آن‌که یوسف به زرنا سره بفروخته بود 5- یارب این آتش که در جان من است‌ سرد کن آن‌سان که کردی بر خلیل 6- سر من مست جمالت،دل من رام خیالت‌ گهر دیده نثار کف دریای تو دارد 7- شاه ترکان سخن مدعیان می‌شنود شرمی از مظلمه‌ی خون سیاووشش باد 8- جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم او آن نور روی موسی عمرانم آرزوست *ساختن فرضیه درباره‌ی ویژگی‌های‌ مشترک ابیات *پیش‌بینی مفهوم موردنظر(تلمیح) *بیان نظرات توسط دانش‌آموزان درباره‌ی‌ تلمیح در ابیات @مرحله‌ی دوم *بررسی نمونه‌های زیر و گذاشتن‌ علامت یا در مقابل ابیات: 1- در شب قدر ار صبوحی کرده‌ام عیبم مکن‌ سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود 2- سایه‌ی معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود 3- خوشا نماز و نیاز کسی که از سردرد به آب دیده و خون جگر طهارت کرد 4- زروزگار به رنجم ز دوستان محروم‌ چو مرتضی ز خلافت،چو فاطمه ز فدک 5- یاد یاران یار را میمون بود خاصه کان لیلی و این مجنون بود 6- هنگام تنگ‌دستی در عیش کوش و مستی‌ کاین کیمیای هستی قارون کند گدا را 7- پدرم روضه‌ی رضوان به دو گندم بفروخت‌ من چرا ملک جهان را به جوی نفروشم 8- دانه باشی مرغکانت برچینند غنچه باشی کودکانت برکنند بررسی نظرات دانش‌آموزان به منظور تأیید آن‌ها درباره‌ی تلمیح ارزیابی نظرات به منظور ارزیابی میزان‌ دریافت مفهوم تلمیح @مرحله‌ی سوم *اصول و معیارهای آموزشی آرایه‌های‌ ادبی براسا الگوی دریافت مفهوم *بیان چگونگی پی‌بردن به مفهوم تلمیح‌ در نمونه‌های داده شده *بیان نحوه‌ی تفکر درباره‌ی مفهوم تلمیح *بیان ویژگی‌های کلامی که آرایه‌ی تلمیح‌ دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.