چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده شرکتها است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 200 نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در شهر تهران بوده که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 132 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از مدل-سازی معادلات ساختاری و نرمافزار PLS انجام پذیرفته است. روایی و پایایی تحقیق موید این است که ابزار تحقیق حاضر از اعتبار بالایی برخوردار میباشد. نتایج پژوهش حاکی از نقش مثبت و معنادار فناوری اطلاعات در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده شرکتهای دانشبنیان است. همچنین نتایج دیگر پژوهش نشان داد که قابلیت زیرساخت فناوری اطلاعات و مهارتهای فنی فناوری اطلاعات نیز نقش مثبت و معناداری بر بهبود کیفیت خدمات ارائه شده شرکتهای دانشبنیان دارند. از اینرو به مدیران شرکتهای دانشبنیان پیشنهاد میگردد تا در راستای بهبود کیفیت خدماتشان به فناوری اطلاعات و مولفههای آن توجه ویژهای داشته باشند.
The purpose of this study is to investigate the role of information technology in improving the quality of services provided by companies. The statistical population of the present study included 200 managers of knowledge-based companies based in Tehran who were selected as the sample size using Cochran's formula and stratified random sampling method. Data analysis was performed using structural equation modeling and PLS software. The validity and reliability of the research confirms that the current research tool has a high credibility. The research results indicate the positive and significant role of information technology in improving the quality of services provided by knowledge-based companies. Also, other research results showed that the capability of IT infrastructure and IT technical skills have a positive and significant role in improving the quality of services provided by knowledge-based companies. Therefore, it is recommended to the managers of knowledge-based companies to pay special attention to information technology and its components in order to improve the quality of their services.
خلاصه ماشینی:
از اينرو تحقيق حاضر به دنبال پر کردن شکاف نظري در اين حوزه بوده است و به دنبال پاسخگويي به اين سوال است که فناوري اطلاعات در بهبود کيفيت خدمات ارائه شده شرکت هاي دانش بنيان مستقر در شهر تهران چه نقشي دارد؟ 1 RiskaSuciRamdhani & Reni 2 Fahlevi et al 3Hung et al پيشينه نظري تحقيق - فناوري اطلاعات امروزه فناوري اطلاعات به عنوان يکي از اقدامات اساسي سازمان هاي پيشرو محسوب ميشود و پيش بيني ميشود شرکت هايي که فناوري اطلاعات را به کار ميگيرند، مزيت رقابتي مناسبي را کسب کنند.
رحمان و همکاران با ارائه يک مدل چگونگي تاثيرگذاري فناوري اطلاعات بر عملکرد شرکت را اينگونه نشان داده اند: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1 Hsu & Wang 2 Rehman et al در اين مدل آنها دو بعد براي قابليت فناوري اطلاعات معرفي ميکنند که عبارتست از: ١) زيرساخت فناوري اطلاعات ، جايي که پايه و اساس فناوري ايجاد شده است و برنامه هاي کاربردي فناوري اطلاعات فعلي و آينده ساخته شده است ؛ ٢) مهارت هاي فني فناوري اطلاعات که بيانگر دانش لازم براي توسعه برنامه هاي فناوري اطلاعات با استفاده از فناوري- هاي موجود و عملياتي کردن آنها به منظور ارائه خدمات يا توليد محصولات است .
نتايج به دست آمده از اين آزمون در شکل زير نشان داده شده است : (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش فناوري اطلاعات در بهبود کيفيت خدمات ارائه شده شرکت هاي دانش بنيان صورت گرفته شده بود.