چکیده:
همواره در طول تاریخ تخطی از قانون به نحوی وجود داشته است. نمونهای از این نقض قانون، تقلب است. تقلب نوعی از دروغ، کلاهبرداری و حیلهگری است که باعث ایجاد برتری ناعادلانه متقلب بر دیگران میشود. جلوگیری و ایمن سازی سازمان از تقلب همواره یکی از دغدغههای اصلی مدیران است که باعث صرف زمان و هزینه زیادی در سازمان میشود. این پژوهش مروری به بررسی ماهیت تقلب، فرآیند شکلگیری آن و مسئولیتهای حسابرسان در مواجهه با آن به روش مرور منابع کتابخانهای پرداخته است. نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که اگرچه حسابرسان در بررسیهای خود به موارد مشکوک به تقلب برخورد میکنند اما "مدیر" مسئول نهایی هر گونه اقدامی از جمله تقلب در سازمان است و حسابرس تنها در برابر بررسیهای منطقی خود پاسخگوست.
There has always been some violation of the law throughout history. An example of this violation of the law is fraud. Fraud is a form of lying, deception, and cunning that causes the cheater to gain unjust superiority over others. Preventing and securing the organization from fraud is always one of the main concerns of managers that causes a lot of time and money in the organization. This review study examines the nature of fraud, its formation process, and the responsibilities of auditors in dealing with it through the review of library resources. The results of this study indicate that although auditors encounter suspected cases of fraud in their audits, the "manager" is ultimately responsible for any action, including fraud in the organization, and the auditor is accountable only for his or her reasonable investigations.
خلاصه ماشینی:
يکي از عوامل مؤثر در کاهش اعتمادپذيري گزارش ها و صورت هاي مالي پديده تقلب است که موجب افزايش ريسک و هزينه کسب و کار شده ، اعتماد سرمايه گذاران را کاهش داده و اعتبار و درستکاري حرفه حسابداري و حسابرسي را زير سؤال مي برد.
ارتکاب تقلب علاوه بر آسيب افراد 1 McEnroe 2 Abdel-Khalik 3 Ping 4 Arel 5 Wilkes 6 Carpenter 7 Carcalo 8 Hogan 9 Hammersley 10 Johansson 11 Trumpeter داخل و خارج از شرکت و کاهش اعتبار صورت هاي مالي، اثر منفي بر بازارهاي مالي داشته و نهايتا به افزايش ريسک و کاهش کارآمدي بازار منتج مي گردد (پرولز١٢، لووجي ٢٠١١١٣) سازمان ها بايد روش موثر و پيشگيري از تقلب را ايجاد کنند زيرا با اين کار مي توانند فرصت هاي کلاهبرداري را از بدو وقوع کاهش دهند.
اليوت ٢٠ و ويلينگهام ٢١ (١٩٨٠)، عنوان ميکنند که تقلب ، "همان دستکاري هوشيارانه 12 Prolez 13 Looji 14 Birstaker 15 Brody 16 Beijing 17 Lajos Zager 18 Dada 19 Wallace 20 Elliot 21 Willingham صورت هاي مالي توسط مديريت است که باعث گمراهي سرمايه گذاران و اعتبار دهندگان ميشود".
نهايتاً با توجه به اين مسائل مسئول اصلي در کشف تقلب مديريت بوده و نقش حسابرس و حسابرسي صورت هاي مالي ميتواند به عنوان عامل کنترلي مناسب و مؤثر در جلوگيري از تقلب پررنگ باشد (دلاپورتس ٣٧، ٢٠١٣).
نهايتاً با توجه به اين مسائل مسئول اصلي در کشف تقلب مديريت بوده و نقش حسابرس و حسابرسي صورت هاي مالي ميتواند به عنوان عامل کنترلي مناسب و مؤثر در جلوگيري از تقلب پررنگ باشد.