چکیده:
مساله اصلی تحقیق حاضر به دلیل اهمیت برنامهریزی استراتژیک در قابلیتهای بازاریابی، بررسی تاثیر مولفههای برنامهریزی استراتژیک شرکت بر قابلیتهای بازاریابی با میانجی کارآفرینی است. روش تحقیق حاضر توصیفی است و از نظر هدف، کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان شرکت تولیدی لوازم آشپزخانه درسا است که تعداد آنها 270 نفر است. نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 159 نفر انتخاب شده است. همچنین روش نمونهگیری ساده در دسترس میباشد. در تحقیق حاضر از دو نوع روش گرداوری کتابخانهای و میدانی استفاده میشود که ابزار اصلی پرسشنامه است. روایی و پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفته است. روش تجزیه و تحلیل حداقل مربعات جزئی میباشد که با استفاده از نرم افزار Smart PLS به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شده است. در نهایت نتایج نشان میدهد که شاخصهای برنامهریزی استراتژیک همچون تفکر استراتژیک، بازاندیشی، بازسازی، بازآفرینی و قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها بر قابلیتهای بازاریابی با نقش میانجی کارآفرینی تاثیرگذار است. پس شرکتها باید برنامهریزی استرتژیک خود را به گونهای ارائه کنند که قابلیتهای بازاریابی و کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد.
The main issue of the present study, due to the importance of strategic planning in marketing capabilities, is to investigate the effect of the components of strategic planning of the company on marketing capabilities through entrepreneurship. The method of the present research is descriptive and is applied in terms of purpose. The statistical population of the present study is the employees of Dersa kitchen appliances manufacturing company, whose number is 270 people. A sample of 159 people was selected using Morgan's table. A simple sampling method is also available. In the present study, two types of library and field collection methods are used, which is the main tool of the questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire have been confirmed. The method of partial least squares analysis is data analysis using Smart PLS software. Finally, the results show that the indicators of strategic planning such as strategic thinking, rethinking, reconstruction, re-creation and strengths, weaknesses, opportunities and threats affect marketing capabilities with the role of entrepreneurial mediator. So companies need to present their strategic planning in a way that takes into account marketing and entrepreneurial capabilities.
خلاصه ماشینی:
در نهايت نتايج نشان ميدهد که شاخص هاي برنامه ريزي استراتژيک همچون تفکر استراتژيک ، بازانديشي، بازسازي، بازآفريني و قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدها بر قابليت هاي بازاريابي با نقش ميانجي کارآفريني تاثيرگذار است .
1 Strategic planning 2 Dereli 3 Silvia براي اجراييکردن برنامه ريزي استراتژيک نيازمند تاثير مقوله هاي هستيم که از جمله اين مؤلفه ها، تفکر استراتژيک ، بازانديشي، بازسازي، بازآفريني و تحليل قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهديدها١ ميباشد (سيلويا و همکاران ، ٢٠١٦).
خيري و روشني (١٣٩٢) مقاله اي تحت عنوان بررسي نقش ميانجيگرانه قابليت هاي بازاريابي در رابطه بين جهت گيريهاي استراتژيک و عملکرد سازمان : مطالعه موردي در بانک ملي ايران ارائه دادند.
در اين تحقيق روابط علي ميان جهت گيريهاي استراتژيک ، قابليت هاي بازاريابي و عملکرد سازمان مورد بررسي قرار گرفته است .
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول ٤ مشخص است ، چون سطح معناداري تمامي متغيرها کمتر از ٠/٠٥ بدست آمده است بايد گفت که توزيع داده هاي اين متغيرها نرمال نميباشند (٠٠٥ پايايي ترکيبي شاخص (CR) براي بررسي همساني دروني مدل اندازه گيري در روش pls از معياري به نام پايايي ترکيبي (CR) استفاده ميشود.
پيشنهادهاي برخواسته از نتايج تحقيق شرکت ها بايد با استفاده از برنامه ريزي استراتژيک در قابليت هاي بازاريابي ضعف هاي مربوط به نيازهاي بازار، مشتريان ، پاسخگويي به اعمال رقبا را در جهت عملکرد بهتر برطرف نمايند.