چکیده:
مدیریت دانش در سازمانها داراییهای دانشی را به فرصتهایی برای مزیتهای رقابتی پایدار تغییر میدهد به طوری که منابع ناملموس به عنوان داراییهای حیاتی سازمان، به مزیت رقابتی پایدار و موفقیت بلند مدت سازمانها منجر خواهند شد. کانلی و همکاران خاطر نشان کردند کارکنان تصمیم میگیرند که اجازهی دسترسی دیگران را به دانش موجود نزد خود ندهند. این رفتار کارکنان با عنوان پنهانسازی دانش شناخته شده است. پنهانسازی دانش به تلاش عمدی شخص برای جلوگیری یا پنهان کردن دانش درخواست شدهی همکاران یا دیگر اعضای سازمان اشاره میکند. اگر افراد قابلیت یادگیری استفاده خلاقانه از دانش در سازمانها را دارا باشند، به الگوی جدید تفکر دست مییابند که میتوانند به تعریف مجدد امور و شیوه انجام آنها بپردازند، اما پنهان کردن دانش میتواند موفقیت و بقای سازمان را به خطر اندازد. عوامل بسیاری در پنهان کردن دانش موثر هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی پنهانسازی دانش با مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش و با تمرکز بر رابطه مالکیت روانشناختی دانش، اعتماد و رهبری اخلاقی است. بدین منظور پس از مطالعات کتابخانهای و مرور کتب و مقالات مرتبط به دستهبندی عوامل پنهان سازی دانش و ارائه مدل مفهومی پرداخته شده است.
Knowledge management in organizations changes knowledge assets to opportunities for sustainable competitive advantages. So that intangible resources, as vital assets of the organization, will lead to sustainable competitive advantage and long-term endowment of organizations. Connolly and colleagues noted that employees decide not to allow others access to existing knowledge. This behavior of employees is known as knowledge concealment. Hiding knowledge refers to a person's deliberate attempt to prevent or hide the requested knowledge of colleagues or other members of the organization. If people have the ability to learn the creative use of knowledge in organizations, they will achieve a new model of thinking that can redefine the affairs and the way they are done, but hiding knowledge can jeopardize the success and survival of the organization. Many factors are effective in hiding knowledge. The aim of this study was to identify the key factors of knowledge clothering by carefully reviewing the theoretical foundations and research background and focusing on the relationship between psychological ownership of knowledge, trust and ethical leadership. For this purpose, after library studies and reviewing books and articles related to categorizing the factors of knowledge clondering and presenting a conceptual model has been discussed.
خلاصه ماشینی:
مروري بر رابطه مالکيت روان شناختي دانش ، پنهان سازي دانش با نقش ميانجي اعتماد و رهبري اخلاقي بر اين رابطه 1 ماشاالله وليخاني دهاقاني 2* آرش محمدي تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٢/٢٠ تاريخ چاپ : ١٤٠١/٠٣/٢٧ چکيده مديريت دانش در سازمان ها داراييهاي دانشي را به فرصت هايي براي مزيت هاي رقابتي پايدار تغيير مي دهد به طوري که منابع ناملموس به عنوان داراييهاي حياتي سازمان ، به مزيت رقابتي پايدار و موفقيت بلند مدت سازمان ها منجر خواهند شد.
در اين مقاله سعي شده است با مرور مطالعات و پژوهش هاي ده ساله اخير رابطه بين مالکيت روان شناختي دانش و پنهان سازي دانش و نقش ميانجي اعتماد و رهبري اخلاقي بر اين رابطه مورد بررسي قرار گيرد.
14 rain 15 Xia در مقاله حاضر با مرور دقيق مباني نظري مرتبط با پنهان سازي دانش در ايران و جهان سعي بر بيان مفاهيم کليدي و نظريه هاي اين مفهوم براي محققان و علاقه مندان حوزه ي مديريت دانش پرداخته شده است .
همچنين مدل مفهومي مرتبط بر رابطه مالکيت روان شناختي دانش ، پنهان سازي دانش با نقش ميانجي اعتماد و رهبري اخلاقي بر اين رابطه ارائه شده است .
16 Knowledge Management 17 Psychological wnership of Knowledge 18 Knowledge Hiding 19 rust 20 Ethical Leadership 21 SID 22 Iranmedex 23 Magiran 24 Irandoc 25 MedLib 26 SC PUS 27 Google Scaler (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ٢: مدل رابطه مالکيت روان شناختي و پنهان سازي دانش با نقش ميانجي اعتماد و رهبري اخلاقي (يافته هاي پژوهش ) ٥.