چکیده:
تصمیم شرکت در مورد اینکه چه میزان سود بهعنوان سود تقسیمی میتواند پرداخت و به چه میزانی میتواند انباشته شود، موضوع تصمیمگیری در مورد سیاست تقسیم سود است. سیاست تقسیم سود یکی از مهمترین مباحث مطرح در مدیریت مالی است. جنسن و مک لینگ (1976) مبانی نظریه نمایندگی را مطرح کردند و نشان دادند به دلیل جدایی مالکیت از مدیریت، بین مدیران و مالکان تضاد منافع وجود دارد. در این راستا، پژوهشهای قبلی نشان دادهاند رقابت بین شرکتها میتواند سازوکاری موثر برای کاهش مسائل نمایندگی بین مدیران و سهامداران باشد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصولات و سود تقسیمی با نقش تعدیلی حاکمیت شرکتی در صنعت خودروسازی و قطعهسازی خودرو در کشور ایران میباشد. بازه زمانی موردمطالعه از سال 1392 تا 1399 است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که حاکمیت شرکتی بر رابطه بین رقابت بازار محصول و سود تقسیمی نقش تعدیلگر را دارد.
The company's decision about how much dividends it can pay as dividends and how much it can accumulate is a matter for the dividend policy. Profit sharing policy is one of the most important issues in financial management. Jensen and McLing (1976) introduced the principles of agency theory and showed that there is a conflict of interest between managers and owners due to separation of ownership from management. In this regard, previous research has shown that competition between companies can be an effective mechanism to reduce agency issues Be between managers and shareholders. Accordingly, the purpose of this study is to investigate the relationship between competition in the product market and dividends with the moderating role of corporate governance in the automotive and auto parts industry in Iran. The study period is from 2010 to 2015. Findings show that corporate governance has a moderating role on the relationship between product market competition and dividends.
خلاصه ماشینی:
سيراني و همکاران (١٣٩٢) در تحقيقي تحت عنوان بررسي تأثير رقابت در بازار محصول و راهبري شرکتي بر سياست هاي نگهداشت وجه نقد در شرکت هاي پذيرفته شده بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از يک نمونه ١٠٤ تايي طي سال هاي ١٣٨٥ تا ١٣٨٩ پرداختند.
ضريب برآوردي متغير مستقل در جدول بالا نشان دهنده رابطه معنادار ميان متغير تعديل گر اندازه هيئت مديره به عنوان يکي از مکانيزم هاي راهبري شرکتي بر رابطه بين رقابت بازار در محصول و سود تقسيمي شرکت در سطح خطاي ٠/٠٥ است ؛ زيرا ميزان p-value محاسبه شده براي ضريب اين متغير مستقل تحقيق ، کمتر از ٠/٠٥ به دست آمده است .
ضريب برآوردي متغير مستقل در جدول بالا نشان دهنده رابطه معنادار ميان متغير تعديل گر نسبت سهامداران نهادي به عنوان مکانيزم راهبري شرکتي بر رابطه بين رقابت بازار در محصول و سود تقسيمي شرکت در سطح خطاي ٠/٠٥ است ؛ زيرا ميزان p-value محاسبه شده براي ضريب اين متغير مستقل تحقيق ، کمتر از ٠/٠٥ به دست آمده است .
Accordingly, the purpose of this study is to investigate the relationship between competition in the product market and dividends with the moderating role of corporate governance in the automotive and auto parts industry in Iran.
Findings show that corporate governance has a moderating role on the relationship between product market competition and dividends.
Keywords Product market competition, dividend, agency cost, corporate governance 1.