چکیده:
هدف این مقاله بررسی اثر مخارج آموزش عمومی و بیثباتی اقتصاد کلان بر سرمایه انسانی در ایران در دوره زمانی 1350-1398 است. برای این منظور، ابتدا بیثباتی اقتصاد کلان با استفاده از الگوی مارکوف-سوئیچینگ گارچ (MSGARCH) استخراج گردید، سپس با استفاده از الگوی خودرگرسیون با وقفههای توزیعی غیرخطی (NARDL) ملاحظه گردید که در بلندمدت و کوتاه-مدت رابطه مثبت و معنیداری بین مخارج آموزش عمومی و سرمایه انسانی وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از برآورد ضرایب بلندمدت تغییرات مثبت و منفی بیثباتی اقتصاد کلان بر سرمایه انسانی نشان میدهد که هر دو ضریب در بلندمدت نامتقارن، منفی و معنیدار هستند. در کوتاه-مدت بین تغییرات مثبت بیثباتی اقتصاد کلان و سرمایه انسانی رابطه معنیدار وجود دارد ولی بین تغییرات منفی بیثباتی اقتصاد کلان و سرمایه انسانی رابطه معنیداری وجود ندارد.
The purpose of this paper is to investigate the effect of public education expenditures and macroeconomic instability on human capital in Iran in period 1971-2019. For this, macroeconomic instability was first extracted using the Markov Switching-Garch (MS-GARCH) model. Then, using Nonlinear AutoRegressive Distributed Lag (NARDL) model, we saw that there is a positive and significant relationship between public education expenditure and human capital in the long-run and short-run. Also, the results of estimating the long-run coefficients of positive and negative changes in macroeconomic instability on human capital showed that both coefficients are asymmetric, negative and significant in the long run. In the short run, there is a significant relationship between positive changes in macroeconomic instability and human capital, but there is no significant relationship between negative changes in macroeconomic instability and human capital.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور، ابتدا بيثباتي اقتصاد کلان با استفاده از الگوي مارکوف -سوئيچينگ گارچ (MSGARCH) استخراج گرديد، سپس با استفاده از الگوي خودرگرسيون با وقفه هاي توزيعي غيرخطي (NARDL) ملاحظه گرديد که در بلندمدت و کوتاه مدت رابطه مثبت و معنيداري بين مخارج آموزش عمومي و سرمايه انساني وجود دارد.
گاهي نيز پژوهش هايي در زمينه رابطه بين آموزش و بيثباتي اقتصاد کلان به طور مجزا انجام شده است ، اما تاکنون مطالعه اي که اثر اين دو مقوله را بر سرمايه انساني مورد بررسي قرار داده باشد در ايران انجام نگرفته است .
بدين ترتيب براي بررسي تأثير مخارج آموزش عمومي و بيثباتي اقتصاد کلان بر سرمايه انساني در ايران معادله رگرسيون بلندمدت نامتقارن را ميتوان به صورت زير درنظر گرفت : (رجوع شود به تصویر صفحه) بديهي است که آزمون کرانه هاي پسران و ساير آزمون ها براي برآورد رابطه بالا صرف نظر از آن که متغيرهاي مستقل ، (٠)، (١) يا متقابلاً هم انباشته باشند، همانند فوق خواهد بود.
جدول (٨) نتايج کوتاه مدت و بلندمدت اثر مخارج آموزش عمومي و بيثباتي اقتصاد کلان را بر سرمايه انساني در ايران نشان ميدهد.
S. (2011), Effect of public educational spending and macroeconomic uncertainty on schooling outcomes: Evidence from Nigeria, Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 16(31): 7-22.
(2017), Effect of Expenditures on Education, Human Capital Development and Economic Growth in Nigeria, Nile Journal of Business and Economics, 3(5): 40-50.
A. (2019), Macro-Economic Disequilibrium and Educational Development in Nigeria between 1980-2017, International Journal of Contemporary Research and Review, 10(8): 21592- 21600.