چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه عملکرد تحصیلی و پرخاشگری بر اساس گرایش به بازیهای رایانهای بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم کیش بود. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 230 نفر از این افراد بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) پاسخ دادند. اطلاعات به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پرخاشگری دانش آموزان بر اساس گرایش به بازیهای رایانهای تفاوت معناداری وجود دارد. در ادامه نتایج آزمون تعقیبی LSD مشخص کرد که تفاوت میانگینها در دو گروه هرگز با دو ساعت یا بیشتر معنادار است. همچنین تفاوت میانگینها در دو گروه نیم ساعت با دو ساعت یا بیشتر معنادار است و سرانجام اینکه تفاوت میانگینها در دو گروه یک ساعت با دو ساعت معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس گرایش به بازی هیای رایانهای تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد که گرایش به بازیهای رایانهای بر پرخاشیگری دانش آموزان تاثیر دارد ولی بر عملکرد تحصیلی تاثیر معناداری ندارد.
خلاصه ماشینی:
جدول ١ -توزيع فراواني و درصد پاسخگويان بر حسب ويژگي هاي جمعيت شناختي متغير گروه ها فراواني درصد پسر 118 51/3 جنسيت دختر 112 48/7 کل 100 230 3/9 9 15 26/5 84 16 50 115 17 9/6 22 18 کل 230 100 سن 13 جدول ٢ -ميانگين و انحراف معيار پرخاشگري و عملکرد تحصيلي بر اساس گرايش به بازيهاي رايانه اي متغير گروه ها ميانگين انحراف معيار هرگز 77/66 17/53 نيم ساعت 79/79 11/44 يک ساعت 72/2 12/23 دو ساعت يا بيشتر ٨٦/٣٨ 13/88 پرخاشگري هرگز 146/52 15/82 نيم ساعت 148/1 17/03 يک ساعت 154/55 15/23 دو ساعت يا بيشتر ١٥٠/٢٧ 20/27 عملکرد تحصيلي 14 جدول ٣ -ميانگين و انحراف معيار پرخاشگري و عملکرد تحصيلي متغير ميانگين انحانحراف معيار کمترين بيشترين پرخاشگري ٧٩/٢٢ ١٥/٨ ٤٥ 119 عملکرد تحصيلي ١٤٨/٣٩ ١٧/٠٦ ٩٩ 195 فرضــيه اول : بــين پرخاشــگري دانــش آمــوزان بــر اســاس گــرايش بــه بازهــاي رايانــه اي تفــاوت وجــود دارد بــراي بررســي ايــن فرضــيه پژوهشــي از آزمــون تحليــل واريــانس يــک راهــه اســتفاده شــد.
نتــايج نشــان داد کــه بــين ميــانگين نمــرات گــروه هــاي مــورد مقايســه تفــاوت معنــاداري در پرخاشــگري بــر اســاس گــرايش بــه بــازي هــاي رايانــه اي وجــود دارد.
٢٠١٦) فرضــيه دوم : بــين عملکــرد تحصــيلي دانــش آمــوزان بــر اســاس گــرايش بــه بازهــاي رايانــه اي تفــاوت وجــود دارد بــراي بررســي ايــن فرضــيه پژوهشــي از آزمــون تحليــل واريــانس يــک راهــه اســتفاده شــد.