چکیده:
دانش یک فاکتور مهم در اقتصاد میباشد لکن برای موفقیت در بازار کسب و کار بایستی به فاکتور کلیدی دیگری که مشتری نام دارد توجه شود. با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز، به ویژه در صنعت و با عنایت به این که طبق تحقیقات به عمل آمده هزینه جذب مشتری جدید به مراتب بیش از هزینه لازم برای حفظ وفاداری مشتری است، بررسی روشهای کسب و حفظ وفاداری مشتری از اولویت بالا برخوردار است. در این پژوهش تلاش شده است تا به بررسی رابطه بین دانش مشتری و وفاداری مشتریان با میانجگری ارزش مشتری پرداخته شود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری پژوهش را کارکنان صنایع لبنی استان اصفهان تشکیل میدهند نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که برازش کلی مدل مناسب بوده؛ که این اعتبار کافی مدل مفهومی را نشان میدهد. برای سنجش فرضیههای پژوهش از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده گردید و در نهایت کلیه فرضیهها تایید شدند.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين دانش مشتري و وفاداري مشتريان با ميانجگري ارزش مشتري (مورد مطالعه : صنايع لبني اصفهان ) 1 سهيلا غلامي حسن آبادي تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٣/٠١ تاريخ چاپ : ١٤٠١/٠٤/١٩ چکيده دانش يک فاکتور مهم در اقتصاد ميباشد لکن براي موفقيت در بازار کسب و کار بايستي به فاکتور کليدي ديگري که مشتري نام دارد توجه شود.
حال با توجه به مطالب بيان شده اين سئوال مطرح مي گردد که رابطه بين دانش مشتري، ارزش مشتري و وفاداري مشتري چگونه است ؟ مباني نظري در اقتصاد مبتني بر دانش امروز، مزيت رقابتي، بطور فزاينده اي در تسهيل روندهاي اطلاعاتي انجام کار يافت مي شود تا در دسترسي به منابع و بازارهاي خاص ، لذا دانش و سرمايه فکري به عنوان مبناي اوليه دستيابي به شايستگي هاي اصلي و راهبردي براي عملکرد برتر مطرح مي شوند.
٦- با توجه به تأييد فرضيه اصلي سوم مشخص گرديد بين دانش مشتري و وفاداري مشتري رابطه معناداري وجود دارد يعني شرکت توانسته است با کسب دانش از مشتريان خود، ادارک مناسبي از مشتريان خود کسب کند و در نتيجه آن خدماتي را ارائه دهد که براي مشتريان ايجاد ارزش نموده و رضايت آنان را جلب نمايد و بدين ترتيب سبب وفادار ماندن مشتريان به اين شرکت شده است .
Investigating the relationship between customer knowledge and customer loyalty with the mediation of customer value (case study: Isfahan dairy industry) Soheila Gholami Hasanabadi *1 Date of Receipt: 2022/05/22 Date of Issue: 2022/07/10 Abstract Knowledge is an important factor in the economy, but for success in the business market, another key factor called the customer should be considered.