چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه اشتیاق شغلی و رشد حرفهای معلمان بر بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین صورت پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر شیوه گردآوری دادهها، میدانی و مبتنی بر مطالعه کتابخانهای و نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه ی آماری تحقیق، معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین میباشند که تعداد آنها 800 نفر است. با توجه به تعداد جامعه، نمونه ی آماری طبق جدول مورگان 260 نفر برآورد شد. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای نسبی انجام شد. در این تحقیق برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده گردید. پرسشنامههای تحقیق شامل پرسشنامه اشتیاق شغلی که توسط سالواناوا و شوفلی در سال 2001 طراحی شده است و از 17 سوال تشکیل شده، ابعاد شامل نیرومندی (6 ماده)، وقف خود (5 ماده) و جذب (6 ماده) میباشد. پرسشنامه رشد حرفهای آکفیلت و کوت دارای 5 سوال میباشد. بالندگی سازمانی توسط اسپایدز (2007) ساخته شده که دارای 6 مولفه و 30 سوال میباشد. دادههای به دست آمده از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی (پیرسون و اسپیرمن)، رگرسیون (چندگانه) و با نرم افزار SPSS و pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین اشتیاق شغلی و رشد حرفهای معلمان با بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین رابطه وجود دارد (به میزان 0. 457). بین اشتیاق شغلی و بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین رابطه وجود دارد (به میزان 0. 333). بین رشد حرفهای معلمان با بالندگی سازمانی در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجین رابطه وجود دارد (به میزان 0. 513).
The present research was conducted with the aim of investigating the relationship between job enthusiasm and professional growth of teachers on organizational growth in first grade secondary school teachers of Khanjin city. The present research method in terms of purpose, application; In terms of the method of data collection, it is field and based on library study and the method of implementation is descriptive correlation type. The statistical population of the research is the teachers of the first secondary level of Khanjin city, whose number is 800. According to the number of the community, the statistical sample was estimated to be 260 people according to Morgan's table. Sampling was done by stratified random method. In this research, two library and field methods were used to collect data. The research questionnaires include the job enthusiasm questionnaire designed by Salvanova and Shoufeli in 2001 and consists of 17 questions, the dimensions include strength (6 items), dedication (5 items) and attraction (6 items). Akfilt and Kot's professional development questionnaire has 5 questions. Organizational growth was created by Spades (2007), which has 6 components and 30 questions. The data obtained from the research questionnaires were analyzed using descriptive statistics (prevalence, mean, standard deviation) and inferential statistics from the correlation coefficient test (Pearson and Spearman), regression (multiple) and SPSS and pls software. and was analyzed. The findings of the research showed that there is a relationship between job enthusiasm and professional growth of teachers with organizational growth in the first grade secondary school teachers of Khanjin city (at the rate of 0.457). There is a relationship between job enthusiasm and organizational growth in the teachers of the first secondary level of Khenjin city (to the extent of 0.333). There is a relationship between the professional growth of teachers and organizational growth in the teachers of the first secondary level of Khenjin city (to the extent of 0.513).
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق نشان داد که بين اشتياق شغلي و رشد حرفه اي معلمان با بالندگي سازماني در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجين رابطه وجود دارد (به ميزان ٠,٤٥٧).
يافته هاي آماري فرضيه اصلي: بين اشتياق شغلي و رشد حرفه اي معلمان با بالندگي سازماني در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجين رابطه وجود دارد.
در نهايت با توجه به گام دوم رگرسيون ميتوان معادله رگرسيون را به صورت زير نوشت : بالندگي سازماني = ٤٣,١٠٤ + ٠,٣٤١ (شايسته سالاري) + ٠,٥ (تسهيم دانش ) نتيجه گيري بين اشتياق شغلي و رشد حرفه اي معلمان با بالندگي سازماني در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجين رابطه وجود دارد.
٢-٢-٥-فرضيه هاي فرعي ١- بين اشتياق شغلي و بالندگي سازماني در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجين رابطه وجود دارد.
باتوجه به اينکه بين اشتياق شغلي و بالندگي سازماني در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجين رابطه مثبت و معناداري وجود دارد؛ لذا پيشنهاد مي شود که مديران به محيط کاري که از جمله عوامل موثر که کمابيش در سازمان ها بر روي آن تاکيد ميشود توجه کنند.
با توجه به اينکه بين رشد حرفه اي معلمان با بالندگي سازماني در معلمان مقطع اول متوسطه شهرستان خنجين رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
The findings of the research showed that there is a relationship between job enthusiasm and professional growth of teachers with organizational growth in the first grade secondary school teachers of Khanjin city (at the rate of 0.