چکیده:
هدف از نگارش پژوهش حاضر، تعیین تاثیر بازارگرایی و قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد مالی با توجه به نقش میانجی نوآوری میباشد. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی محسوب میشود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که برای تدوین آن، از مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، 412 نفر از کارکنان بانک حکمت میباشند که با بهرهگیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 200 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز تصادفی طبقهای بود. در این تحقیق، بازارگرایی و قابلیتهای بازاریابی به عنوان متغیرهای مستقل، عملکرد مالی به عنوان متغیر وابسته و نوآوری نیز به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شدند. پرسشنامه مورد نظر نیز از نوع استاندارد بوده که پس از تایید روایی (محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ) میان افراد جامعه آماری توزیع شد. نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار لیزرل، بیانگر تاثیر مثبت و معنادار بازارگرایی و قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد مالی بانک حکمت بود. ضمن اینکه نوآوری نیز تاثیر بازارگرایی بر عملکرد مالی را تعدیل میکند.
The purpose of this research is to determine the impact of market orientation and marketing capabilities on financial performance with regard to the mediating role of innovation. The current research is applied in terms of its purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The data collection tool was a questionnaire, which was compiled using library and field studies. The statistical population of this research is 412 employees of Hekmat Bank, and 200 people were selected as a statistical sample using Cochran's sample size formula. The sampling method was stratified random. In this research, market orientation and marketing capabilities were considered as independent variables, financial performance as a dependent variable, and innovation as a mediating variable. The questionnaire in question is of a standard type, which was distributed among the people of the statistical community after confirming the validity (content) and reliability (Cronbach's alpha). The results of applying structural equation modeling in the Lisrel software environment showed the positive and significant impact of market orientation and marketing capabilities on the financial performance of Hekmat Bank. Besides, innovation moderates the effect of market orientation on financial performance.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق ، بازارگرايي و قابليت هاي بازاريابي به عنوان متغيرهاي مستقل ، عملکرد مالي به عنوان متغير وابسته و نوآوري نيز به عنوان متغير ميانجي در نظر گرفته شدند.
از سويي ديگر، يکي از مهمترين راهکارهاي سودآوري و موفقيت سازمان ها که ميتواند عملکرد مالي را نيز تا حد زيادي بهبود بخشد، نوآوري ميباشد؛ بنابراين ميتوان سؤال هاي اصلي تحقيق حاضر را بدين صورت مطرح ساخت : آيا بازارگرايي و قابليت هاي بازاريابي بر عملکرد مالي بانک حکمت تاثير معنادار دارد؟ چارچوب نظري براي رسيدن به عملکرد بهينه ، يک تجارت بايد به توسعه و نگهداري مزيت هاي رقابتي خود بپردازد.
در اين مدل ، بازارگرايي و ابعاد آن (شامل مشتريمحوري، رقيب محوري و هماهنگي بين وظيفه اي) به همراه قابليت هاي بازاريابي به عنوان متغيرهاي مستقل ، عملکرد مالي به عنوان متغير وابسته و نوآوري نيز به عنوان متغير تعديلگر در نظر گرفته شدند.
(2009), “Is market orientation a relevant strategy for higher education institutions?: context analysis and research agenda”, International Journal of Quality andService Sciences, Vol. 1 No. 3, pp.
, (2015),"Market orientation, entrepreneurial orientation and business performance among small retailers", International Journal of Retail & Distribution Management, Vol. 43, Iss 7 77- Kamboj, S.
, (2017) "Market orientation, marketing capabilities and sustainable innovation: The mediating role of sustainable consumption and competitive advantage", Management Research Review, Vol. 40 Issue: 6, pp.
M, "Influence of Environment, Strategy, and Market Orientation on Performance in Small Industrial Firms", Journal of Business Research, 1999, No. 45, PP.