چکیده:
امروزه توسعه قابلیتهای سازمانی سهم بسزایی برای کسب مزیت رقابتی در سازمانها بر عهده دارد و سازمانهای پیشرو میکوشند تا با ایجاد نوآوری روابط خود با مشتریان را استحکام بخشند. تحقیق حاضر با هدف شناخت تاثیر قابلیتهای سازمانی بر مزیت رقابتی در شعب ملی پلاس بانک ملی ایران با توجه به نقش پویایی بازار و ایجاد ارتباط با مشتری انجام گرفته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را تمام کارکنان شعب ملی پلاس بانک به خود اختصاص دادهاند و با استفاده از روش سرشماری 120 پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رومینا و همکاران (2021) استفاده شد که روایی سازه آن به کمک روش تحلیل عاملی تاییدی بررسی و مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که قابلیتهای سازمانی بر مزیت رقابتی در شعب ملی پلاس بانک ملی ایران با توجه به نقش میانجی ایجاد ارتباط با مشتری تاثیر مثبت دارد؛ لیکن تعدیل گر پویایی بازار بر آن تاثیرگذار نیست. قابلیتهای سازمانی بر ایجاد ارتباط با مشتری در بانک ملی ایران تاثیر مثبت دارد. ایجاد ارتباط با مشتری بر مزیت رقابتی در بانک ملی ایران تاثیر مثبت دارد. ایجاد ارتباط با مشتری بر تاثیر قابلیتهای سازمانی بر مزیت رقابتی در بانک ملی ایران تاثیر مثبت دارد.
Today, the development of organizational capabilities plays a significant role in gaining a competitive advantage in organizations, and leading organizations try to strengthen their relationships with customers by creating innovation. The current research has been conducted with the aim of knowing the effect of organizational capabilities on competitive advantage in Melli Plus branches of Melli Bank of Iran, considering the role of market dynamics and building relationships with customers. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of the research is all the employees of the National Plus Bank branches and 120 questionnaires were distributed among them using the census method. In order to collect information, the questionnaire of Romina et al. (2021) was used, whose construct validity was checked and confirmed with the help of confirmatory factor analysis, and its reliability was obtained using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was done using structural equation method and using SPSS and AMOS software. The results of the research indicate that organizational capabilities have a positive effect on competitive advantage in Melli Plus branches of Melli Bank of Iran due to the mediating role of establishing relationships with customers; But the regulator of market dynamics does not affect it. Organizational capabilities have a positive effect on creating relationships with customers in the National Bank of Iran. Establishing a relationship with the customer has a positive effect on the competitive advantage of National Bank of Iran. Establishing relationship with the customer has a positive effect on the influence of organizational capabilities on competitive advantage in National Bank of Iran.
خلاصه ماشینی:
تحقيق حاضر با هدف شناخت تأثير قابليت هاي سازماني بر مزيت رقابتي در شعب ملي پلاس بانک ملي ايران با توجه به نقش پويايي بازار و ايجاد ارتباط با مشتري انجام گرفته است .
نتايج تحقيق حاکي از آن است که قابليت هاي سازماني بر مزيت رقابتي در شعب ملي پلاس بانک ملي ايران با توجه به نقش ميانجي ايجاد ارتباط با مشتري تأثير مثبت دارد؛ ليکن تعديل گر پويايي بازار بر آن تأثيرگذار نيست .
به همين منظور تحقيق حاضر در تلاش است تا در يکي از بانک هاي مطرح کشور به نام بانک ملي بررسي تأثير قابليت هاي سازماني بر مزيت رقابتي آن را با توجه به نقش پويايي بازار و ايجاد ارتباط با مشتري مورد دقت نظر قرار دهد.
The current research has been conducted with the aim of knowing the effect of organizational capabilities on competitive advantage in Melli Plus branches of Melli Bank of Iran, considering the role of market dynamics and building relationships with customers.
The results of the research indicate that organizational capabilities have a positive effect on competitive advantage in Melli Plus branches of Melli Bank of Iran due to the mediating role of establishing relationships with customers; But the regulator of market dynamics does not affect it.
Establishing relationship with the customer has a positive effect on the influence of organizational capabilities on competitive advantage in National Bank of Iran.
Keywords Organizational capability, competitive advantage, market dynamics, building relationships with customers and National Plus branches 1.