چکیده:
در این نوشته سعی شده است: 1-برخی از مشکلات کتاب معلم،زبان فارسی 3،با توجه به مآخذ موجود حل شود. 2-با شرح و بسط برخی نکات مبهم کتاب،زمینهی بحث دربارهی آنها فراهم شود. (به تصویر صفحه مراجعه شود) *محمود رضا رجایی کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت معلم و دبیر دبیرستانهای تنکابن است.از وی مقالهای در مجلهی رشد آموزش زبان و ادب فارسی چاپ شده است. عنوان پایاننامهی او«تحلیل آماری تشبیه در غزلیات سعدی«است.
خلاصه ماشینی:
"در این نوشته سعی شده است:
1-برخی از مشکلات کتاب معلم،زبان فارسی 3،با توجه به مآخذ موجود حل شود.
و ادب فارسی چاپ شده است.
سه جلد کتاب معلم(راهنمای تدریس)زبان فارسی(1)،(2)و
بر این نکته است که در نظام آموزشی ما،کتابهای زبان فارسی جایگاه
مشکل دستور زبان را در این کتاب-که عمده مشکل
شرح ابهامات کتاب درسی را در بخش دستور زبان و زبانشناسی آن
آمده است؛با توجه به اینکه تکواژ دستوری و وابسته در کتاب معلم
تکواژهای دستوری است نه تکواژ وابسته.
تکواژ آزاد خود به دو دسته تقسیم شده است:الف-تکواژ قاموسی:این تکواژها گروه باز و نامحدودی را
گرچه این تقسیمبندی بدین صراحت در کتاب درسی نیامده است
اما بهطور ضمنی موردنظر مؤلفان کتاب درسی بوده است.
توجه به مثالهایی که برای انواع واژه در کتاب درسی ذکر شده است
نکتهای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که تکیهی اصلی و
اما مواردی که در این تقسیمبندی نیامده است و باید
است اما نقشی است و باید برای آن در یکی از این سه مقوله،جایی
اولین نکتهای که باید تذکر داده شود این است که افزودن
آیا وارد کردن این اصطلاح به مبحث دستور کتاب درسی،به
صفت مبهم است و«مطالب»هسته به حساب میآید اما در گروه اسمی
مقدم شدن مضاف الیه بر صفت بیانی در گروه اسمی بالا،قابل
اسمی مورد بحث با وجود تقدم مضاف الیه بر صفت بیانی باز وابستگی
علت این امر آن است که این واحدها در زبان فارسی معاصر در برزخ
با توجه به این مقدمات شاید در مثال کتاب درسی بتوان«دوربین
شده است:/گفت/ه/-ند62/که همزه در تعیین تکواژ آن در نظر"