چکیده:
هدف از نگارش این مقاله بیان دیدگاه تازهای است که میتواند برای تعیین جنبههای روانشناختی و زبانشناختی فعل راهگشا باشد.از جمله،نویسنده«مصدر»را که معمولا از مقولهی«اسم» به شمار میرفته است،در این تحقیق از مقولهی«فعل»دانسته است.از این مقالهی تفصیلی همین بخش(مصدر)را ملاحظه میکنید.عمدهترین مسائل مقاله عبارتنداز: 1.دکتر میر عمادی فعل را به خودایستا و ناخودایستا تقسیم میکند،که فعل خودایستا حالتهای صرفی را دارد و ناخودایستا مانند مصدرها حالتهای صرفی را ندارد. 2.هر فعل مداری دارد و برگرد این مدار اقمار یا سازههایی برونی یا درونیاند. 3.در دستور سنتی(کلمه،عمل،زمان،شخص و شمار)و در دستورهای زبانشناسی(گروه فعلی،گزاره،هسته،سازهها و متممهای فعل)از مشخصههای تعریف فعل بهشمار میآیند. 4.فرآیند درک فعل در ذهن به صورت معانی یا ساختهای نحوی است. 5.از آموزش فعل بهطور جداگانه و جدای از جملات خودداری شود. 6.دکتر خانلری میگوید:در زبان مشترک اصلی اقوام هند و اروپایی ظاهرا مصدر وجود نداشته است. 7.در پس واژهها،دستورزبان مستقل اندیشه،که همان نحو معانی واژهها است، وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"هدف از نگارش این مقاله بیان دیدگاه تازهای است که میتواند
میکند،که فعل خودایستا حالتهای صرفی را دارد و ناخودایستا
2. هر فعل مداری دارد و برگرد این مدار اقمار یا سازههایی
4. فرآیند درک فعل در ذهن به صورت معانی یا ساختهای
خانلری میگوید:در زبان مشترک اصلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)
یافت نشدن این صیغه در زبان اصلی هند
محصول ویژگی خاص این زبان است که در
تفاوتی بین فعل و مصدر از نظر پردازش قائل
معانی صورت میگیرد و اینکه ماهیت این
ظاهرا یک واژه است باید گفت که عناصر
میشنود به فعل آن توجهی خاص معطوف (به تصویر صفحه مراجعه شود)
میآید که این خود نشان میدهد که فعل در
ناقص است و درک کامل صورت
تجربهی آموزش زبان فارسی به غیر
از طرفی باید گفت با شنیدن سازههای دیگر
میشود و این به نقش کلیدی فعل در جمله
پیوند واژه و اندیشه است و این اندیشه چیزی
معنای فعل هم فقط یک واژه نیست بلکه
حاصل آن واژه و اندیشه است و این امر در
است و از این نظر حرکت کودک از کل به
دستور زبان مستقل اندیشه که همان نحو
این امر نیز پردازش و درک فعل را که به شکل
بیانگر درک فعل درذهن به صورت معانی یا
نیز چنان باشد که زبانآموزان با نحوهی پردازش و درک فعل آشنا شوند تا درک
درست آنها از فعل مربوط میشود.
بنابراین باید از آموزش فعل بهطور جداگانه
در این صورت زبانآموز درک
دستور زبان فارسی از
دستور زبان فارسی برپایه"